Oksen - Ullensvang (02.10.2014)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Tjoflot p-plass (235m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Oksen (1,241m) 02.10.2014
Veten på Oksen (1,240m) 02.10.2014

Norges største pf-topper
2.10.2014

PRAKTFULLE HARDANGERFJORDEN
Hardanger i Hordaland er viden kjent for sine utallige frukthager og den 183 kilometer lange Hardangerfjorden. Det dyrkes epler, pærer, plommer og moreller langs de frodige fjellsidene. 40 prosent av all norsk frukt kommer fremdeles fra dette eksotiske området. Omsetningen ligger på rundt 300 millioner kroner årlig og betyr arbeid til både arbeidsvillige nordmenn og utlendinger. Men Hardanger er like godt kjent for sine imponerende fjorder, fosser, breer og fjellområder. Hvert år kommer et stort antall turister til denne vakre landsdelen for å oppleve brevandring over Folgefonna eller turer fra hytte til hytte på hardangervidda. Den ruvende Oksenhalvøya er et mindre kjent fjellmassiv som ligger nordøst for Utne mellom Granvinsfjorden og Eidfjorden. På halvøya ligger de tre toppene Oksen, Ingebjørgfjellet og Midtfjellet, alle over 1200 meter høye. Etter den fine turen med Geir Eidsvik til Ulvanosa i Kvinnherad sto nå Oksen på ønskelista.
Vi kom fra Ulvik under den nye Hardangerbrua til Tjoflot, som fikk telefon og strøm i 1950-årene og veiforbindelse så sent som i 1984. Fra Tjoflot kjørte vi drøye to kilometer opp mellom frukthagene til parkeringsplassen, hvor det var skiltet til Oksen. Etter å ha pakket sekkene og kvittet oss med noen klesplagg fulgte vi først traktorveien og senere stien bratt opp gjennom tettvokst granskog. Videre vandret vi i varm høstsol til den idylliske vangen på setra Vindhovden, hvor vi tilfeldigvis traff bonden selv. Han kunne fortelle at siste setring ble avsluttet tidlig i 1970-årene. Tåkedottene kom og gikk mens vi mesket oss med store blåbær og saftig krekling. Stien krysset Kvernabekken sør for Rindarnuten og fortsatte opp til varden på høyde 780 moh. Herfra ble det et rolig tempo opp den bratte vestryggen til Oksen (1241 moh.). Etter å ha tatt de obligatoriske bildene ved varden fortsatte vi drøye 500 meter i litt humpete terreng til den én meter lavere Veten i sørøst. Her sto det ei bu og noen forfalne og stygge installasjoner som burde vært fjernet! Utsikten mot Eidfjorden, Hardangerfjorden og Folgefonnhalvøya var imidlertid i storformat.
(Fra boka Norges beste kremtopper).