Mt Cook

Written by mortenla (Morten Larsen)

Ascents Mount Cook (3,754m) unknown

Studerte i Dunedin høsten 2002. Avsluttet oppholdet på new zealand med en tur til mt cook sammen med Endre. Det er mye dårlig vær på sørøya så lå noen netter i mt cook village og ventet på været. Fikk klatret noen taulengder på klippe der. Etter noen dager fikk vi det været vi trengte. Vi meldte inn planlagt rute hos lokalt fjellredningsteam (obligatorisk). Deretter var vi heldige og fikk restplasser på et fly som fløy hos inn till hytte xxx i nærheten av Linda glacier. Spennende å lande på bre med et fly med ski! Fikk noen timers søvn i hytta før vi startet bestigningen via Linda glacier kl 2. Trasking på bre. Guidene vi snakket med på hytta mente at linda glacier var stedet der: you can Get everything in the head but a sink! Derfor valgte vi å starte tidlig. Turen opp til summit rocks gikk veldig fint i mørket. Klatring norsk grad 2 kanskje 3 opp summit rocks. Veldig glad for at jeg hadde investert i to klatreøkser her. Deretter bratt snø/bre mot toppen. Veldig eksponert toppegg. Nydelig utsikt fra toppeggen. Retur samme vei. Brukte mange rappeller og mye tid tilbake til Linda glacier. Sett i ettertid burde vi kanskje stolt mer på stegjernene og holdt høyere tempo her. Ble mørkt da vi var på Linda glacier. Rotet litt med å finne hytta i mørket. Var tilbake på hytta rundt midnatt. Ga fjellredningsteamet den obligatoriske tilbakemeldingen via hyttetelefonen om at vi var tilbake på trygg grunn. Meget bra tur. Vi hadde også en ambisjon om å få med oss mt tasman neste dag. Slitne bein og mangel på rappellslynger satte en stopper for dette. Laaang marsj tilbake til mt cook village.

Turrapport

Written by Garm 30.10.2014 19:43

Går det an å ønskje seg ein turrapport på denne? :)

Sv: Turrapport

Written by mortenla 30.10.2014 21:24

Hei! Har lagd en liten rapport på denne turen.