Bronkeberget (28.09.2014)

Written by bendikoestmoen

Ascents Bronkeberget (428m) 28.09.2014

Bronkeberget

Flott tur i strålende høstvær. Gikk opp fra østsiden i trolsk og spesiell vegetasjonen med mye tett skog og mosekledd stein. Denne vegetasjonen var vedvarende inntil selve hovedstigningen. Oppover mot toppen var det bratt og skrentete der jeg gikk, og hendene måtte en sjelden gang benyttes for å komme fram.

Selve toppunktet lå lengst vest og bød på grei utsikt vestover mot Morttjenna. Ved 424-moh-toppen lengst nord var det grei utsikt nordover. Til slutt gikk jeg mot øst for å se på utsikten i den retningen. Her fikk jeg imidlertid en lite trivelig overraskelse; Plutselig hadde et stort antall hjortelusfluer landet på meg. Hjortelusflua er visstnok i spredning nordover, og det var ikke mange år siden det kun var gjort enkeltfunn i Elverum. På Bronkeberget var den imidlertid godt representert. (Nordgrensen antas fremdeles å være i aksen Elverum-Trysil i følge folkehelseinstituttet.) Heldigvis regnes ikke fluen som farlig for mennesker, da den sjelden biter oss. Et stort irritasjonsmoment kan den imidlertid være, da den lander på oss og kryper rundt.

Fra østsiden av Bronkeberget fikk jeg turens flotteste utsikt. Særlig mot sørøst var utsikten flott.