Fire i Vestfold (30.09.2014)

Written by ahaga (Arild Haga) GSM

Ascents Søndre Brattås (217m) 30.09.2014
Holtekjæråsen Sydtoppen (50m) 30.09.2014
Høgståsen (175m) 30.09.2014
Vetan (100m) 30.09.2014
Søndre Brattåsen

I dag stod tre kommunetopper i Vestfold på programmet. Den første var i Stokke.
Jeg parkerte ved en fin plass nord for Langvannet i Re. Derfra fulgte jeg grusvei rett sørover langs Kringlevannet. Jeg kom snart inn på en annen grusvei som jeg fulgte videre sørover. Snart dukket det opp et skilt med "Utsikt 800m". Det pekte mot Søndre Brattåsen. Måtte ta en tur til denne også, selv om det ikke er kommunetopp. Da var det bare å følge en fin trase oppover helt til toppen. Rett øst for toppen er det utmerket utsikt.

Vurderte litt om jeg skulle velge terrenget til nabotoppen, men lot det være og tok samme vei ned til grusveien. Denne fulgte jeg så videre sørover. Snart forsvant grusen og det ble en fin skogsvei. Rett etter jeg kom til kraftlinja tok jeg kurs mot Høgståsen og bushet til toppen. Ikke den fineste toppen. Ned igjen fulgte jeg en merket sti. Selv om den gikk i feil retning for å komme tilbake til bilen, var det et enklere variant. Snart kom jeg til et stikryss og jeg kunne følge veien videre nordover til parkeringsplassen.

Så gikk bilturen videre til Tjøme. Jeg har tidligere vært på Herkelåsen, men ser nå at Holtekjæråsen er høyere. Parkerte ved Tjøme ungdomsskole og fulgte en fin sti til toppen. Tydelig er dette et sted som er mye brukt.

Dagens siste topp ble på Nøtterøy. Parkerte ved innkjøringen til Vetan og gikk veien opp. En enkel topp. Rett sør for toppen var det virkelig fin utsikt over havet.