Ulvanosa - Kvinnherad (30.09.2014)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Kalkverket/Haugland (130m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Geitadalstind (1,210m) 30.09.2014
Ulvanosa (1,248m) 30.09.2014
Visits of other PBEs Låganose (515m) 30.09.2014

Norges største pf-topper
30.9.2014

POPULÆR TOPP I SUNNHORDLAND
Folgefonnhalvøya ligger i Hordaland, mellom Hardangerfjorden, Sørfjorden og Åkrafjorden. Halvøya er knyttet til fastlandet i sørøst med det 30 kilometer brede eidet mellom Odda og grenda Fjæra innerst i Åkrafjorden. De fem kommunene Ullens­vang, Odda, Etne, Kvinnherad og Jondal grenser alle mot Folgefonna. Kvinnherad med tettstedene Husnes og Rosendal er klart størst i areal. Den 1662 meter høye Folgefonna, Norges tredje største isbre, ligger sentralt til på halvøya. Nedbørsmengden kan være stor i dette området, og flere vassdrag er regu­lert for kraftproduksjon. De to største utbygde vass­dragene er Blåelva og Øvrehuselva i Kvinnherad. Flere fergeruter, Folgefonntunnelen og Jondals­tunnelen har gjort det både enklere og raskere å ferdes rundt denne kolossen av en halvøy. ---------
Vi kom fra idylliske Rosendal til Uskedalen, hvor vår gode venn Geir Eidsvik bor. Geir traff vi første gang på Fonnabu, hvor han i flere år har vært til­ synsmann på den fine turisthytta. Han er godt kjent i området og spesielt glad i Fonna og de høyreiste Rosendalsalpene. Fra Rosendal tok vi av mot Døn­haug og kjørte tre kilometer innover Uskedalen til parkeringsplassen ved den åpne bommen. Med til­latelse fra grunneieren kan man også parkere ved Haugland kalkverk, slik vi gjorde denne dagen. Her starter en godt merket sti opp Geitaryggen til trimposten (515 moh.) på Låganosa. Vi fort­satte i lettgått terreng over lange svapartier høyt over Bergsdalen. Truende regnværsskyer nærmet seg fra sør, dermed ble matpausen tatt under en diger heller. Her gikk praten løst om diverse turer og opplevelser vi hadde hatt det siste året. Etter hvert lettet været slik at vi kunne fortsette opp steinura til Ulvanosa (1246 moh.). Fra toppen hadde vi god utsikt mot Skånevikfjorden, nabotoppen Englafjell og Folgefonna. Etter å ha skrevet oss inn i gjesteboka valgte vi å legge tilbakeveien over traversen mellom Ulvanosa og Geitadalstind (1210 moh.). Under oss mot nord var det luftig utsikt rett ned i den ras­utsatte Geitadalen med sine blankskurte sva. Ruta bød også på bratt, men lett klyving opp fra sør på vei rundt en berghammer. Vi ankom Geitadalstind i varm høstsol før vi avsluttet ned nordvestryggen til Låganosa. Her traff vi andre turgåere som nøyde seg med trimposten denne fine dagen.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Ulvanosa 1246
Høyt over Bergsdalen
Mot Vesletind

STED: Kvinnherad kommune i Hordaland
HØYDE: Ulvanosa 1248 moh. og Geitadalstind 1210 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Ulvanosa 918 m og Geitdalstind 120 m
UTGANGSPUNKT: Uskedalen 90 moh.
LENGDE: 12,5 km tur­-retur
TID: 5 timer tur-­retur
STIGNING: 1390 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: Ulvanosa 32v 328430 6641528 og Geitadalstind 32v 328134 6642677
KARTBLAD: 028 Rosendal–Sauda

Missing title

Written by otto 01.10.2014 16:23

Ikke mye rusletempo på den karen.. Nå venter vi han til Ulvik da Oksen står på programmet i morgen..!

Flotte bilder!

Written by Osten 30.09.2014 23:23

Hyggelig å sjå Geir i aksjon på hjemlige trakter.