Nordmarkas høyeste (28.09.2014)

Written by Tony (Tony Støkkebo)

Ascents Ringkollen (702m) 28.09.2014
Svarttjernshøgda (716m) 28.09.2014

Under frokosten sa Heidi at hun hadde lyst å besøke Ringkollen. Jeg var ikke vond å be, og vi satte så kurs mot Hønefoss. Fra den store parkeringsplassen rett ovenfor Ringkollstua, la vi i vei i rask gange mot toppen. Vi skjønte fort at toppen er et attraktivt turmål; sjelden man møter så mange andre på tur. Etter et relativt kort opphold på toppen, valgte vi å returnere til bilen.

Når vi først var i Ringerikstraktene foreslo jeg at nordmarkas høyeste, Svarttjernshøgda, også ble besteget. Vi kjørte derfor ned til Jevanker. Tok Svenåvegen (liten vei på høyre side av Hydro-stasjonen midt i sentrum når du kommer fra Hadeland Glassverk) og fulgte denne oppigjennom Svenådalen til vi kom til Tverrsjødalen. Herfra tok vi veien som går inn til venstre (skiltet med sykkelsti Svarttjernshøgda). Parkerte rett ved den rødmerket stien og fulgte blå merket sti (skiltet) til toppen. Også her var det nok av personer på tur. På toppen klatret vi opp i tårnet, tok noen bilder før vi satte kursen ned igjen. Ettersom det var så flotte høstfarger, tok vi oss god tid til å ta noen bilder i blåbær-/tyttebærlyngen på veien ned.