Toppturer på Grua og Mylla (27.09.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Ballangrudsæterhøgda (679m) 27.09.2014
Bislingflaka (693m) 27.09.2014
Dalasjøhøgda (627m) 27.09.2014
Nordre Korsvatnhaugen Øst (614m) 27.09.2014
Rognbråtefjellet (612m) 27.09.2014
Skotjernfjellet (651m) 27.09.2014

Med gode værmeldinger lå forholdene til rette for et lite toppturrraid i Romeriksåsen og Nordmarka denne lørdagen. Planen var å kjøre til Grua for å ta følgende topper: Dalasjøhøgda, Nordre Korsvatnhaugen Øst Nordre, Skotjernfjellet og Rognbråtfjellet. Deretter tenkte jeg å kjøre til Mylla for å ta Ballangrudkollen og Bislingflaka, i alt 6 topper.

Som tenkt så gjort; værmeldingen stemte på en prikk, og det var skyfri himmel og sol, 12-13 grader, men en del vind fra vest, så det var bare å kaste seg rundt. Jeg kjørte nordover på Rv4 til Grua, og i sentrum tok jeg til høyre, inn på en bombelagt og heller dårlig grusvei. Kjørte forbi vannet på 543, og parkerte like etter der høyspenten krysser veien. Fulgte skiltingen til Dalasjøen/Brovoll opp på et høydedrag og fant en sti som gikk videre til Dalasjøhøgda. Fin utsikt mot Nordmarka og Hadeland. Det ble en liten blåbærpause på toppen, og overraskende nok smakte bærene fortsatt godt. Løp tilbake samme vei.

Kjørte videre østover, forbi Korsvatnet og fant en p-plass det det var skiltet Grua st. 6. Forserte noen gjerder og fulgte det som må ha vært en gammel traktorvei oppover i retning Nordre Korsvatnhaugen Øst. Fant deretter en sti som førte meg til toppen. Mye skog og mye blåbær, men ikke så mye utsikt. Etter en ny blåbærpause løp jeg stort sett samme vei tilbake til bilen.

Ferden gikk videre, og jeg kjørte til veis ende, nord for Skotjernfjellet. Det var en lysning i skogen rett sørover, og jeg fulgte den mot myra, og valgte en sti til høyre. Innså raskt at jeg var litt på villspor, og løp derfor mot øst, over en kolle og etterhvert opp på Bukkehøgda. Fulgte en god sti videre til Skotjernfjellet. Lettløpt terreng og bra utsikt vestover. Returen gikk samme vei, dvs. løp bl.a. over noen myrer og traff litt overraskende rett på bilen.

Nå var jeg i siget, og både været og motivasjonen var på topp. Kjørte i retning Grua igjen, og parkerte i veikanten noen hundre meter forbi der jeg parkerte når jeg skulle bestige Nordre Korsvatnhaugen Øst. Så ikke toppen, men ante at det var bare å ta seg opp gjennom den tette skogen. Noen sporadiske stier her og der, og etter 7-8 minutter var jeg oppe på toppen på Rognbråtefjellet, som hadde god utsikt mot nord. Surret meg ned gjennom skogen igjen i omtrent samme trasè som jeg gikk opp, og etter å ha kjempet litt med grantrær som var plassert i hytt og pine, fant jeg raskt tilbake til bilen.

Jeg var nå klar for del 2 av turen, og ferden gikk tilbake til Grua og opp til p-plassen på Mylla. Ble møtt av sterk vind fra vest, men antok at det var litt roligere inne i skogen. Fant frem sykkelen og satte kursen mot Ballangrudkollen. Syklet forbi overraskende mange hytter, og her var det faktisk en del folk som var ute og gikk tur også. Det gikk jevnt oppover, og jeg syklet til veis ende, der jeg fant skiltingen Ballangrud-sæterhøgda. Jeg satte fra meg sykkelen og løp 2-3 minutter opp til toppen. Ikke noen spennende topp, bare et hytte og en mast av et eller annet slag. Løp tilbake til sykkelen, og fulgte en sti/skiløype som gikk i retning Elsevoll/Brattvoll ovenfor Mylla. Surret litt før jeg endelig kom ned på en vei, og forsto ikke helt hvor jeg var. Fant etter hvert ut at jeg måtte sykle litt nordvestover, gjennom en bom og til et veidele. Svingte så til venstre og ned til Vestenden. Fulgte grusveien østover i retning mot p-plassen der jeg hadde parkert. Etter å ha passert bommen ved p-plassen fulgte jeg skiltingen til Bislingen. Her gitt det jevnt oppover, og jeg var litt spent utsikten på toppen av Bislingflaka. Etter å ha svettet litt i motbakkene kom jeg først til Bislingen fjellstue, som var et sørgelig syn. Bygningen/e var sterkt preget av forfall med knuste ruter osv. Satt fra meg sykkelen på baksiden av bygget og løp noen hundre meter til jeg var på toppen. Flott utsikt, og jeg fikk følelsen av å være på Nordmarkas tak, hvis det er noe som heter det... Etter en liten pust i bakken løp jeg tilbake til sykkelen, og trillet ned til Mylla og utgangspunktet for turen. Jeg hadde tatt med håndkle for å få med meg det siste badet i september. Fant en egnet plass 200 meter vest for brua og kastet meg uti. Det var som antatt friskt, men en flott avslutning på dette toppturraidet.