Peakbooktreff fredag - Kinnkjølen (19.09.2014)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point NV for Kinna seter (813m)
Endpoint NV for Kinna seter (813m)
Ascents Kinnkjølen (847m) 19.09.2014
Visits of other PBEs Bomvei mot Kinna (355m) 19.09.2014

Jeg var på vei fra Oslo til Leirvassbu, til Peakbook-treffet denne helgen. Det er mellom 5 og 6 timers kjøring, og jeg kunne jo ikke kjøre så langt uten å strekke litt på beina. Hva er vel bedre enn å plukke med en topp når beina skal strekkes litt…? Med en PF på over 500 meter lokket Kinnkjølen (847), kun en liten avstikker i nærheten av Lillehammer. Det er ikke så mye annet som lokker ved denne toppen enn PF'en, for dette er en skikkelig tulletopp. Denne hadde fått svært få besøk om PF'en hadde vært 50 meter, men i stedet har den allerede blitt "besteget" av 15 medlemmer her på Peakbook.

Like etter passering av Lillehammer, svingte jeg av E6 og kjørte mot Jørstadmoen. Tok til høyre rett før Jørstadmoen, og kom meg etterhvert til gårdene Nordre og Søre Hauklien. Der går en bomvei opp på oversiden av gårdene. Kostet kr 35,00 i bompenger nå. Et skilt hvor det sto "Veien er i dårlig stand pga flom" skremte meg litt, men det stemte ikke nå. Grusveien var egentlig ganske bra, og det var kun et par-tre steder jeg la merke til at hadde skjedd noe med veien for en stund siden.

Oppover gikk det, og jeg kjørte gjennom setra Kinna og videre nesten 1 km. Der går en mindre grusvei opp til venstre, mot ei seter (819 moh). Denne veien svinger brått til venstre rett før setra, og her skal man istedet fortsette rett opp noen meter til. Mener det sto skiltet "Stølene/Stølan" her. Man kommer uansett til veiens ende, hvor det er snuplass med plass til flere biler. Fra parkeringen går det en rødmerket sti nordover. Denne skal man ikke følge, men i stedet ta til venstre mot jordet. Jeg fulgte jordet oppover helt til enden, og tok da over ei grøft og inn i skogen. Nå var GPS kjekt å ha, for toppen av Kinnkjølen er jammen ikke lett å finne uten. Det dukket opp noe som lignet en liten høyde, og det stemte med GPS'en. På økonomisk kart står det høyden 847,5 meter. "Toppen" var allerede nådd, etter bare 12 minutters vandring fra bilen. Som forventet var det ingen utsikt, men jeg følte jeg var langt fra folk og fe. Skogens ro var definitivt tilstede. Faktisk går det noen meter nedover på nordsiden, så det er bakke der. Det ble naturlig nok ingen lang pause på toppen. Følte meg ikke veldig smart der jeg sto alene midt i skogen... Men, det er lettkjøpte primærfaktormeter. Lurer på om det finnes topper med PF over 500 meter som har et mer stusselig toppunkt enn Kinnkjølen…?

Det ble et par bilder fra toppen, og så en tur gjennom granskogen før jeg kom til jordet. Nå kuttet jeg ruta litt slik at jeg kom inn på jordet lenger nede. Etter en halvtime på tur var jeg tilbake ved bilen igjen. Å kjøre avstikkeren fra E6 tok lenger tid enn selve gåturen, men slik er det noen ganger. :-) Jeg fikk luftet meg litt, og var klar for videre kjøring til Leirvassbu. Gledet meg skikkelig til Peakbook-treffet, og det skulle det være grunn til, viste det seg!

19.09.2014 - Den blå, tykke streken er ruta jeg gikk. Det rosa krysset markerer hvor bilen sto parkert. (Kartkilde: www.norgeskart.no)