Mount Ruapehu en vulkan (31.12.1999)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Ascents Mount Ruapehu (2,797m) 31.12.1999

Ved milleniumskiftet var vi hele familien på tur til New Zeeland. På vei fra Auckland til sydkysten av nordøya fant vi ut at vi ville bestige vulkanen Mount Ruapeu. Kjørte til det da ødelagte skistedet Whakapapa. Dette ble dekket av aske under utbruddene i 1995-96 og flere av heisen var ødelagt. Vi måtte derfor starte turen med å gå langs skiheisene oppover. Opprinnelig plan var egentlig å snu på toppen av heisene, men siden alle var ved godt mot fortsatte vi opp mot toppen. Snart møtte vi snøen og deretter ble det gåing i bratt stigning i snø. Yngste kvinne (7 år) begynte etter hvert å klage så far måtte ofre seg og bære henne på ryggen. Vi kom etter hvert opp på plattået. Her var det ikke snø og vi kunne nå beundre utsikten til krateret og områdene rundt. Her ble det stopp, men far passet på å få seg en tur til kraterkanten. Kratereret var på dette tidspunktet fylt av grått varmt vann med ph som batterisyre så noe bad ble det ikke noe av. På toppen møtte vi også flere som planla å møte det nye milleniumet her oppe. Hjemveien ble enkel med aking på snøen ned. Til tider en noe vågal affære da det gikk fort og det på noen steder stakk opp stener. Dessuten var faren for å bli rent ned av en del ukontrollerte kiwier stor. Men for barna i familien var dette nesten vært hele turen alene.
Astrid, Hallvard, Hanna, Anne og Eirik var med.

PS Når sannheten skal frem var vi vel ikke helt på toppen, men vi får vi i hvert fall opp på høysletta ved krateret så vi regner dette som en bestigning.