To kommunetopper i 50 års gave (21.09.2014)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Ascents Brånafjell (398m) 21.09.2014
Høgståsen (175m) 21.09.2014

Tidligere i høst var vi i 50 års lag og jubilanten ønsket seg opplevelser. Da passer det jo fint med kommunetopp tur. Valget falt på et par relativt enkle topper i Vesfold med avslutning med buffe på ferga Sandefjord-Strømstad.

• Brånafjell: Kjørten Fv 306 til Høyjord hvor det var skiltet til Merkedammen. Fulgte veien hit og parkerte på parkeringsplassen noen 100 meter før Merkedammen. Herfra via vei/sti/myr/skog til toppen i fint høstlandskap. Postkasse fra TOT på toppen. GPS spor her.
  • Høgståsen: Etter Brånafjell stoppet vi først og tittet på Høyjord stavkirke før vi kjørte til Fv 312 til Skatvedt. Her kjørte vi skogsbilveien forbi gården og parkerte rett før bommen. Fra bilen fulgte vi først veien og deretter fine stier gjennom vakker Vestfoldskog til det var ca 500 meter igjen til toppen. Det viste seg at det var hengt opp røde bånd i trærne hele veien fra stien gjennom skogen til toppen. Følg disse da de nok følger den beste ruta og etter hvert kommer det nok til å bli en liten sti her. Toppen ligger rett ved en stor kraftledning, men det er TOT postkasse på toppen her også. GPS spor her.

Etter disse to toppen var vi på nippet til å prøve oss på Tønsbergs høyeste Undrumåsen også, men tiden strakk ikke til på grunn av ferga så vi rakk bare å beundre den fra bilen. Vi burde nok startet med denne da vi kjørte rett forbi på vei til Brånafjell.
Beate (50), Morten og Anne var med.