Lyberga i Nordmarka og Brennberget i Lillomarka (23.09.2014)

Written by Dag1 GSM

Røverhula (404m) 23.09.2014
Sinober (405m) 23.09.2014
Sørskogen (375m) 23.09.2014

Nok en flott høstdag, og jeg "måtte" bare ta en liten rundtur inkludert et par topper. Syklet derfor fra jobb kl. 1545, og tråkket innover Maridalen til p-plassen på venstre hånd like før Maridalen skole. Syklet et par hundre meter til før jeg satte fra meg sykkelen ved infoskiltet om skogbrannfeltet. Fulgte den blåmerkede stien mot Fagervann, og antok at en av de litt markerte stiene som tok av til høyre like før det høyeste punktet før Fagervann førte til Lyberga. Valgte likevel å først løpe ned til Fagervann til de to hyttene som står i sørenden av vannet. Fagervann er en liten perle, og svært lett tilgjengelig, både fra Maridalen skole og fra Skar/Øyungen. Løp noen hundre meter tilbake og krysset et par myrer før jeg kom inn på en markert sti som ledet mot Lyberga. Utsikt mot sørøst mot bl.a. Maridalsvannet og Barlindåsen. Etter en liten pause fulgte jeg stien tilbake, og kom etter hvert inn på blåstien og etter ca 10 minutter var jeg tilbake ved sykkelen.

Tenkte jeg skulle få med meg Brennberget mellom Sinober og Sørskogen i Lillomarka når jeg først var i farta, og syklet videre til Movann og Burås. Det ble etter hvert litt uframkommelig, så det ble litt trilling og løping, og slik fortsatte det til Nydalshytta. Visste at stien ble dårligere, dvs. teknisk utfordrende i alle fall til Sørskogen, så her ble det enda mer trilling og løping. Kom etter hvert ned til Sørskogen, der jeg satte fra meg sykkelen. Fulgte stien oppover ryggen fra hovedbygningen på gården, og fant ganske greit fram til Brennberget som er den høyeste toppen i Lillomarka. Bra utsikt mot sørøst. Ble litt bekymret for at det skulle bli mørkt før jeg kom meg hjem, og løp tilbake til Sørskogen. Fulgte blåmerkingen til Lilloseter, og her var det fakstisk mulig å sykle mesteparten av strekningen. Fra Lilloseter rullet jeg videre til Ammerud og tilbake til Grefsen. Godt med litt asfalt under hjulene eller litt kronglete terreng. Flott tur!!