Tur i all slags vær på Visbreatinden (21.09.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Leirvassbu (1,414m)
Ascents Austre Kyrkjeoksle (1,929m) 21.09.2014
Langvasshøe (2,030m) 21.09.2014
Visbreatinden (2,234m) 21.09.2014

Så var høsten/vinteren ankommet høyfjellet

Flotte høstfarger
På vei oppover mot Langvasshøe

Siste dag av Peakbooktreffet. Alltid like kjipt å dra hjem fra Jotunheimen. Nå var jo også alle fjellnissene samlet. Dette arrangementet skulle vart en uke. Dagens mål var Visbreatinden. Jeg skulle i dag ha med meg en gruppe på ni personer. Vi møttes i peisestuen som vanlig klokken 09.00. Været var bedre i dag. Det var litt morgenfuktighet på steinene, men solen tittet fram mellom skyene. Det blåste også litt mer i dag og 2 k toppene hadde fått melisdryss, så jeg hadde gitt gjengen beskjed om å ta med hansker/votter og lue.

Vi fulgte anleggsveien og tok av på stien som går mot Gjendebu. Denne fulgte vi til vi var mellom de to tjernene, Øvre og Nedre Høgvagltjønnen. Her tok vi av på stien og startet på oppstigningen mot Langvasshøe, som er en grei 2k topp å plukke med seg på vei mot Visbreatinden. Høydemetrene gikk radig unna. Gruppen bestod av fjellvante folk og selv den eldste, en 65 år gammel mann, hadde ikke problemer med å holde følge. Vi kom etterhvert opp i mye løsur og enkelte steder med svapartier hvor jeg rakte ut en hjelpende hånd til noen. Det var begynt å sludde og steinene ble fort våte. Jeg foreslo at deltakerne kunne prøve å gå i bredden når terrenget tillot dette, for å unngå steinsprang mot hverandre. Vi tok en pause like nedenfor Langvasshøe da det var lunt og fint her. Nå dukket sørryggen på Visbreatinden fram. Det var ikke lenge vi fikk et glimt av toppen før den var dekket av tåke.

Tåken lettet og vi fikk sikt på toppen av Visbreatinden
Meg på toppen av Visbreatinden

På toppen av Langvasshøe var det to deltakere som gav seg. De hadde GPS og forklarte at de var sikre på å finne veien tilbake. Det blåste opp og sludd gikk over til snø. Vi fulgte vardingen oppover mot Visbreatinden. Fra foten av toppen lå det et tynt snølag. En smak av vinter. Alltid like digg. Kan forøvrig tenke meg at Visbreatinden er en fin skitopp. Omsider var vi på toppen. Første turen jeg har vært på der alle i gruppen har med seg kamera. Alle fløy rundt og tok bilder. Tåken hadde forduftet og vi fikk flott utsikt. Nordstupet på Visbreatinden er heftig. En loddrett vegg på mange hundre meter som stuper rett ned i den gigantiske Visbrean. Jeg gikk litt bort på vestsiden av toppen for å ta noen bilder. Jeg er glad jeg ikke valgte ruten via eggen fra nordsiden slik jeg hadde tenkt på. Hadde nok neppe fått hele gruppen oppover denne. Så da må Visbreatinden N1 få stå igjen til en annen gang. Visbreatinden er jo en topp jeg kommer til å bestige igjen uansett. Utrolig fin.

Toppen av Visbreatinden

Vi begynte å gå nedover og da vi var kommet et stykke oppover mot Langvasshøe, klarnet det opp og solen kom fram. Steinene tørket på et blunk. Returen skulle vi ta over Kyrkjeoksle. Da fikk vi en fin rundtur. Alltid greit å legge returen en annen vei. Vi tok en god pause i solsteiken like nedenfor Austre Kyrkjeoksle. Det er fint å se stemningen til folk stige når finværet kommer. Enkelte hadde vært litt stille til nå. Klokken var 14.00 og vi hadde fremdeles god tid. Jeg benyttet tiden til å bli bedre kjent med gruppen. Geir, som var med på gårsdagens tur til Tverrbytthornet, hadde stukket i forveien. Videre over Kyrkjeoksle gikk det radig. Terje, bare MÅTTE opp på toppunktet. Jeg måtte da le når en eldre mann fra Glomsfjord, også ved navn Terje, utbrøt på godt nordnorsk "Han har en sykdom". Vi samlet oss og en dame forlot gruppen for å stikke oppom Kyrkja. Vi fulgte vardene ned til Høgvaglen og kom etterhvert inn på stien vi hadde fulgt tidligere, Gjendebu-Leirvassbu. Vi ruslet nå ned til anleggsveien og ankom Leirvassbu litt over klokken 16.00. Jeg takket deltakerne for turen. Det var ikke mange igjen på Leirvassbu nå. Jeg løp i dusjen og gikk opp for å snakke litt med Chris, Andreas, Morten og Kristoffer. Jeg takket alle for en fantastisk helg som snarest må gjentas. Det snødde på Leirvassbu nå. Kanskje er den kommet for å bli gjennom sesongen.

Vi var vitne til et flott lysshow på toppen av Visbreatinden

Meg og Andreas satt oss i bilen/huset hans og satte kursen mot Brumunddal. En utrolig hyggelig biltur der temaet for det meste var klatring. Andreas er en drevet klatrer som jeg kan lære mye av. Et hyggelig bekjentskap. Jeg overnattet i leiligheten til Øyvind Mathiassen i Brumunddal den kvelden. Han var selvsagt ikke hjemme, men jeg fikk nøkkelen. Neste dag reiste jeg videre nordover til Bodø. Jeg vil takke alle som deltok på Peakbook Summit Leirvassbu for en uforglemmelig helg. Håper vi fjelles igjen snart!

Så kom finværet til slutt og det ble en fryd å gå over Kyrkjeoksle på vei tilbake. Kyrkja er hele tiden blikkfang når man går over her
Med utsikt mot Visbreatinden fra Kyrkjeoksle

Start date 21.09.2014 09:19
End date 21.09.2014 16:39

Veldig flotte bilder

Written by knutsverre 27.09.2014 19:03

og fin turbekrivelse, Endre! Tre dager som guide er en bra erfaring å ta med seg!

Sv: Veldig flotte bilder

Written by Fjellsamleren 28.09.2014 16:19

Tusen takk, Knut Sverre. Ja den erfaringen er en bra ting å ta med seg videre. Er giret på sommerjobber som guide i Jotunheimen når jeg har litt mer erfaring og alle 2k toppene er tatt ;)