Skardstind på Peakbook-treffet (20.09.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Geitsetre (1,000m)
Endpoint Geitsetre (1,000m)
Skardstinden (2,373m) 20.09.2014
Vestre Skardstinden (2,221m) 20.09.2014
Visits of other PBEs Geitsætre parkeringer (1,000m) 20.09.2014

Hans Thorvald og jeg ankom Peakbook-treffet på Leirvassbu sent fredag kveld, akkurat i tide til førertimen. Her fikk vi, Johannes og en gjeng andre, god informasjon om morgendagens tur til Skardstind av turlederne, danske Christoffer og Arne Mæhlen.
Våknet lørdag til lavt skydekke, ingen topper å se fra spisesalen på Leirvassbu. Etter en god og lang frokost, møttes vi som skulle gå til Skardstind ved hovedinngangen klokken 8.30. Fordelte oss i biler og kjørte ned til Geitsetra, og startet å gå derfra klokken 09.00. Det gikk oppover i et jevnt tempo, og etter nesten 1000 høydemeter ble det tid til en liten matbit oppe på Dumhø-platået. Oppholdsvær til å begynne med, men etterhvert som vi kom opp i skodda tiltok nedbøren som etterhvert gikk over til snø, så det ble en rask stopp.
Etterhvert smalnet platået, og snart var det en glad gjeng på 19 personer som kunne juble for dagens første topp, vestre Skardstind, 2221 moh.
Herfra var det danske Christoffer som ledet turlaget i tåka. Ved omgåelsen av den første hammeren kom vi nok litt ut av kurs, og oppe i en bratt renne hvor det ble vanskelig for alle å komme opp, bestemte noen av deltakerne seg for å snu. Turlederne bestemte da at vi skulle gå et stykke tilbake og finne en bedre omgåelse av hammeren. Christoffer ble da med de fire som valgte å snu tilbake til Geitsetra.
Det ble følgelig 14 som bestemte seg for å gå videre, 1 kvinne og 13 menn, og med Arne Mæhlen som solid fører kom vi alle greit opp til topps på Skardstind. Ingen store utfordringer underveis, men mye løs ur utgjorde den største risiko. Selv var jeg så uheldig å løse ut 2 digre steiner, heldigvis gikk det bra, ingen var akkurat der og da helt i nærheten.
Fra Skardstind fortsatte vi ut til Nåla, som viste seg å være veldig grei å bestige. Retur samme vei, over Skardstinden og Vestre Skardstind. Herfra gikk vi så over de to toppene på Dumhø, før vi begynte på den lange nedfarter til bilene ved Geitsetra.
Været var ikke på vår side denne dagen, snøen gjorde det stedvis litt glatt i høyden, og det blåste surt og kaldt. Det ble likevel en uforglemmelig tur. Tusen takk til turleder Arne Mæhlen og til de andre turdeltakerne for en flott dag.