Ramstadslottet, Barlindåsen og Bjønnåsen i Østmarka (22.09.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Barlindåsen (398m) 22.09.2014
Bjønnåsen (396m) 22.09.2014
Ramstadslottet (394m) 22.09.2014
Visits of other PBEs Marikollen Skisenter P-plass (210m) 22.09.2014 16:30

Parkerte på p-plassen ved Marikollen idrettspark i Rælingen, og fulgte den blåmerkede stien innover til venstre. Etter hvert dukket det også opp noen skilt som viste veien til Ramstadslottet, som er Østmarkas 3. høyeste topp. Grei, løpbar sti hele veien. Flott utsikt; bl.a. mot Øyeren, Østmarka og mot Nordmarka.

Løp videre fra toppen på stien som førte ned mot dalføret som går mellom Ramstadslottet og Barlindåsen, og fulgte deretter den blåmerkede stien noen hundre meter sørover. Fant en grei trasè i retning selve toppen på Barlindåsen, og traff utrolig nok rett på trimposten på toppunktet. Utsikten var heller begrenset p.g.a. tett skog. Barlindåsen er forøvrig det høyeste punktet i Rælingen og Østmarka.

Fra toppen fulgte jeg stien på ryggen et stykke, men mistet etter hvert stien slik at jeg måtte finne en alternativ vei ned. Fant ganske greit den blåmerkede stien og skiltingen til bl.a. Åmotdammen. Etter å ha tapt en del høydemetre fant jeg skiltingen til Bjønnåsen og svingte av til høyre. Det viste seg at denne stien ikke gikk langs ryggen på Bjønnåsen, men på sørsiden av åsen. Innså det litt for sent, og valgte etter hvert å ta peiling på toppen. Ikke det beste valget, siden det var både bratt og litt uframkommelig. Kom etter hvert opp på ryggen og fant toppen ganske greit. Storslått utsikt fra toppen, og mange mener at denne toppen har Østmarkas beste utsikt. Uansett flott utsikt mot nord og vest. Etter en liten pause og litt fotografering fulgte jeg stien ned mot Åmotdammen, og derfra skiltingen tilbake til Marikollen. En flott høsttur i strålende vær. GPS`en viste 10,1 km og 1t 30 min.