Grotte og klatretur (21.09.2014)  6

Visits of other PBEs Dumdalsgrottene (1,050m) 21.09.2014
Dumdalsgrottene G1 (990m) 21.09.2014
Dumdalsgrottene G2 (1,030m) 21.09.2014
Her er jeg og Bjørk og Tiril langt inne i grotta etter å ha klatret langt opp fra bunnen og opp i taket.

Grottetur

I dag skulle de nye vennene mine utenom Live som skulle gå en annen tur, bli med på turen også, så da gledet jeg meg. Jeg hadde vært i den grotta i fjor også, men det gjorde ikke noe. Nå måtte vi også reise fra Peakbooken. Litt trist.
Vi kjørte et stykke og så skulle mamma'n og pappa'n og Hedda sitte på med oss videre, fordi de hadde litt lite bensin på bilen og pappa'n til Hedda hadde ikke lyst til å dytte bilen.

På vei til grotta.

Pappa hadde med hjelmer til alle barna som ikke hadde, og så gikk vi. Først kikket vi på en liten hule som heter G1 (G står for grotte sa pappa, altså grotte nummer 1). Den kunne vi ikke gå gjennom uten å bli våte på beina, og så var den uansett litt kjedelig.

Så gikk vi videre oppover en dal og snart kom vi til et sted hvor en tunnell kom ut av fjellet. Over tunnellen hadde noen malt G2. Her måtte vi ta på hodelykter og gjøre oss klare. Pappa gikk først og så fulgte alle etterpå. Pappa er glemsk og til slutt så fant han ikke veien vi gikk i fjor. Jeg sa det var opp der, men han hørte ikke og til slutt måtte vi snu for han sa at det var for skummelt like etterpå. Alle snudde og gikk ut igien, men så ropte han en gang til og sa at han hadde funnet veien.
Det var jo det jeg sa jo. Alle sammen kom tilbake igjen og så fikk vi gått hele veien gjennom grotta. Vi måtte klyve og klatre litt og helt på slutten måtte vi også åle oss på magen.

Inne i grotta når vi snudde første gangen.

Jeg tror alle syntes det var spennende. I mens vi var inne i fjellet hadde det sluttet og renge og det hadde blitt sol og varmt. Så gikk vi til en rasteplass, en superduper fin rasteplass. Her var det bålplass, pølsepinner og benker og aller best mange veldig fine klatresteiner. Vi grillet pølser, spiste mere bamsemums og godteri og etterpå lekte vi blant steinene og helt på slutten klatret vi skikkelig masse.

Pausekos.

Så reiste vi hjem igjen, og jeg måtte si hade til de nye vennene mine. Jeg håper vi ses igjen en gang Hedda, Bjørk og Tiril.

Jeg klatrer og koser meg.