Skardstinden over vestryggen (21.09.2014)  5

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Dumhøe (2,181m) 21.09.2014
Dumhøe SV1 (2,060m) 21.09.2014
Dumhøe SV2 (1,945m) 21.09.2014
Søre Dumhøe (2,174m) 21.09.2014
Skardstinden (2,373m) 21.09.2014
Vestre Skardstinden (2,221m) 21.09.2014

Etter gårsdagens skoddetur til Storebjørn var jeg sterkt i tvil om jeg skulle være med på en ny langtur med meget tvilsomme værmeldinger. Men jeg hadde heldgvis litt for stor beslutningsvegring til å melde meg av turen igjen, så det ble til at jeg møtte opp utenfor Leirvassbu kl ni sammen med turleder 500fjell (Sondre Kvambekk), Øyvindbr (Øyvind Brekke), ligroenb (Lise Grønbukt) og Eikås (Janne Eikås). Planen var å gå til Skardstinden via de fire klatrehammerne langs vestryggen.

Vi var klare til avmarsj fra Geitsætre ca halv ti og begynte å rusle rolig oppover stien mot Dumhøe. Praten i gruppen gikk lett fra første stund og det var god stemning oppover lia. Det var fortsatt greit vær - grått, men opphold - og nydelige høstfarger i Leirdalen.

Teknisk pause

Vi var oppe ved den første varden på 1945 moh etter knappe to timer. Nå hadde vi for lengst kommet inn igjen i skoddeheimen og det var også begynt å bli bra med snø på bakken. Hittil hadde vi vært i le for vinden, men her oppe på den tilsynelatende uendelige Dumhøe-sletten tok vinden godt tak. Til tross for den gode stemningen i turfølget begynte jeg å frykte at dette kom til å bli en lang og kald dag...

Vi hadde egentlig bestemt oss for å utsette småtoppene på Dumhøe til returen, men den tette skodden lurte oss til å ta dem med en gang likevel. Utsikten fra Dumhøe minnet mistenkelig om den fra Storebjørn...

Whiteout på Dumhøe

Når vi var ferdig med Dumhøe begynte ryggen endelig å smalne av så vi fikk litt andre ting å tenke på. Det var relativt enkelt bortover ryggen, men et par passasjer var litt småutsatte og krevde litt ekstra konsentrasjon på det glatte føret. Snart kom den første og største
hammeren til syne i tåken og den så svært så høy og mørk ut. Her var det frem med seler og tau og ikke lenge etter var Sondre i gang med første taulengde.

Sondre i gang med første hammer. Øyvind sikrer.

Det var ikke spesielt vanskelig klatring, men på såpeglatt underlag ble det et par utfordrende punkter likevel. Dessuten måtte vi dele inn den første hammeren i to taulengder (fordi vi hadde delt 60m-tauet i to), så tiden løp raskt. Heldigvis var vinden nå litt mindre påtrengende så ventetiden var levelig.

Sondre på standplass

Andre hammer var litt greiere og gikk relativt kjapt unna. På tredje hammer var det igjen et par småvanskelige punkter, spesielt et lite opptak som ble litt tricky uten god friksjon for føttene. Mens vi stod her og ventet på at Sondre skulle lage ny standplass lettet tåken ganske brått rundt oss og vi fikk plutselig god sikt tilbake mot Dumhøe.

Sondre på tredje hammer
Fint lys på Dumhøe
Fint lys på Storgrovtinden

Dette gløttet av sol og sikt hjalp veldig på motivasjonen og det allerede gode humøret steg enda et hakk. Vi gikk nå løs på hammer nr 3 med forsterket pågangsmot og alle løste det lille cruxet i fin stil. Vel, «fin stil» kan kanskje diskuteres, men det føltes i hvert fall sånn der og da! Vi hadde nå bare en siste utfordring igjen før vi var på toppen.

Undertegnede i gang med tredje hammer - i fint vær!
En stor fjellmann i aksjon
Fjerde og siste hammer reiser seg opp fra ryggen

Den siste hammeren skulle vise seg å bli den vanskeligste. Først gikk det bratt ca ti meter opp til et lite skråsva som så temmelig sleipt ut på dagens føre. Dette svaet ble avsluttet med et vrient opptak uten åpenbare tak for hendene. Sondre løste dette ved å klatre til høyre ned langs svaet og så rundt en temmelig eksponert nabb før han kom seg opp. Det var ingen av oss andre som hadde spesielt lyst å gjenta denne manøveren, så vi ble enige om at vi skulle gå rett på opptaket over svaet og få hjelp av tauet dersom nødvendig. Alle fire endte med å måtte jukse litt for å komme opp her. Jeg hadde nesten klart å klore meg opp for egen maskin, før den ene støvelen glapp og jeg tok et lite miniatyrfall. Men takket være et stramt og godt tau fra Sondre var det ikke snakk om mer enn et titalls centimeter før jeg kunne heise meg opp ved å dra litt i tauet.

Lise og Janne i gang med siste hammer.
Øyvind snart oppe

Herfra var det nå bare en liten spasertur bort til toppvarden. Til tross for at skodden igjen hadde fått overtaket på omgivelsene var stemningen på topp. Vi hadde egentlig tenkt å ta med oss Nåle også, men siden vi allerede hadde brukt nesten syv timer bestemte vi oss for å droppe den.

Fornøyd med å komme opp!

Returen gikk via den mer vanlige omgåelsen i sørflanken. Her var det stort sett lett fremkommelig til tross for at det til tider var ganske løst. Fra toppen og tilbake til Geitsætre brukte vi to og en halv time, og var nede like før klokken syv. Så var det bare å stålsette seg for en femtimers kjøretur tilbake til Bergen.

Takk til Sondre, Øyvind, Lise og Janne for en kjempehyggelig tur!

Flere bilder

GPS data

Start date 21.09.2014 09:27
End date 21.09.2014 18:49

Fra terningkast 1 til 4

Written by Øyvindbr 26.09.2014 21:09

Trenger ikke skrive jeg heller, denne oppsummerer turen bra! Hadde jeg vært livredd underveis måtte jeg skrevet min egen versjon, men jeg var bare nervøs og bekymra av og til på det jeg likevel ser på som årets tøffeste tur til nå.

Kjempehyggelig turfølge, i dette tilfellet var det noe jeg regnet med på forhånd. Og alle vet at de ikke må ta det personlig når jeg snakker om terningkast 1, det har kun med været å gjøre. Men så letta skodda innimellom så terningkast 2 kunne forsvares. Så skjedde det såpass mye spennende at terningkast 3 var fortjent. Og da Lise sa jeg burde gi en firer helt på tampen så syntes jeg det var helt i orden.

Takk for en minneverdig tur!

(Skal selvsagt overnatte på toppen i knallvær seinere!)

Tøft!

Written by knutsverre 26.09.2014 15:42

Vel blåst Vegard og resten av den spreke gjengen! Dette var nok et turfølge som gikk godt sammen! Flott turbeskrivelse og veldig fine bilder som gir godt inntrykk av forholdene. Gratulerer alle sammen!

Missing title

Written by Þróndeimr 26.09.2014 13:43

Flott rapport og kule bilder, men det så og hørtes litt kjølig ut! Var på Skarstiden i oktober i fjor, men da var det tørt, bart og 12-15c i lufta, så de hamrene gikk det fint å klyve opp uten sikring! :)

Sv:

Written by elbow 29.09.2014 22:13

Hehe, det hørtes ut som litt andre forhold ja. Jeg synes det er vanskelig å forstille seg helt hvordan turen hadde vært på tørt fjell, men jeg ser ikke bort fra at jeg hadde valgt å sikre en plass eller to likevel.

Missing title

Written by ligroenb 26.09.2014 13:16

Flott rapport Vegard! Nesten unødvendig å skrive en egen etter denne lesningen :-) når det gjelder å bruke stegjern og isøks kan vi vel heller bare si at det ikke heller hadde vært noe særlig suksess ettersom det var NULL underlag, bare sleip stein ;-)

Stilig

Written by Nils 26.09.2014 07:16

Ikke verst å gå ruta over hammerne med nysnø og under de forholdene! Kjenner en uggen magefølelse bare ved å se bildene. Bra gjort av dere, men så hadde dere en særs dyktig turleder også! Rett mann på rett plass det! :-)

Artig å se bilder av den fjerde hammeren igjen. Jeg husker den godt fra da en kompis og jeg klatret alle hammerne i august 1995. Tok dessverre ingen bilder av den øverste hammeren, for den gang var det filmrull, og man måtte spare på bildene. Men jeg husker godt det skråsvaet du nevner øverst på den fjerde hammeren, og syntes den var litt ekkel selv på tørt føre i superfint vær. På opptaket ovenfor skråsvaet måtte kameraten min stå på min hånd for å komme opp. Under forholdene dere hadde skjønner jeg at den hammeren var noe krevende. Den nederste og første hammeren ser jo egentlig bare skremmende ut med sin høyde og bratthet, men løser seg godt opp når man går løs på den.

Kjempefine bilder og turrapport! :-)

Sv: Stilig

Written by elbow 29.09.2014 22:11

Det kriblet litt i magen før vi tok fatt på et par av disse hammerne her ja :) Men som du sier, så hadde vi en særdeles kompetent turleder og det hjelper godt på nervene. For øvrig artig at du husker så godt fra en tur for nesten 20 år siden!

Tøft

Written by hmsv1 26.09.2014 06:46

Jeg synes det var tøft at dere gikk klatrevarianten til Skardstinden på helgens vanskeligste føre - store forandringer skjer på to dager! Vi hadde bare en kosetur sammenlignet med din opplevelse :) Ser ut som om det var nesten nok snø til å kunne gå traversen med isøks og stegjern og få en tur med fin mixed klatring. Kult å se bildene dine og lese om søndagens tur til Skardstinden - nå angrer jeg at jeg ombestemte meg og meldte meg på fredagens tur istedet!