Ongsjøfjellet og Leppkampen (18.09.2014)

Written by anneg GSM

Ascents Leppkampen (1,340m) 18.09.2014
Søre Leppkampen (1,312m) 18.09.2014
Ongsjøfjellet (1,362m) 18.09.2014
Nordre Ongsjøfjellet (1,310m) 18.09.2014

Tur alene fra hytta. Gikk fjellstien opp på Ongsjøfjellet, der jeg skrev i turboka. Videre langs råk i høyden, som var bra vardet. Traff et par som kom fra Roasætra og slo av en fjellprat, det var de eneste jeg traff på hele dagen. Matpause i lia ned mot Leppskardet. Fine varder på to små høydepunkt og på Leppkampen sør. Ned Bratteskardet, og opp på Leppkampen. Flere små høydepunkter her, ingen markert varde her på høyeste toppen. Gikk så langt at jeg kunne se ned på Pettertjønnet, får jeg snudde og gikk samme vei tilbake. Oppe på Ongsjøfjellet fikk jeg selskap av to ryper som trippa foran meg et stykke. Gikk den "vanlige" stien ned, langs Nedre Ongsjøen, forbi Dambua og tilbake til hytta. 7 timer og 20 minutter ute på tur i nydelig høstvær, sol fra skyfri himmel, men litt sur vind i høyden.