Det lille "Bukkerittet" (19.09.2014)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Leirvassbu (1,400m)
Endpoint Geitsetri (1,030m)
Nørdre Bukkehøe (2,100m) 19.09.2014
Skardbakken (1,638m) 19.09.2014
Svarttinden Vest (1,936m) 19.09.2014

Endelig kom tiden for årets "Peakbooktreff" på Leirvassbu. Dette var det nok mange som hadde sett fram til med store forventninger. For min egen del synes jeg absolutt at forventningene ble oppfylt. Når det gjelder været så kunne dette vært bedre, men vi som er mye til fjells er jo vant med at dette kan skifte fort. Virkelig artig å treffe nye fjellfolk som du bare har sett i rapporter her på Peakbook. Mange sprekinger her som elsker fjellet og vår litt sære hobby...

Jeg ankom Leirvassbu sammen med Andrew på torsdag kveld, og rakk akkurat å sette opp teltet før mørket kom. Jeg hadde et avslappet forhold til hvilke turer som jeg selv ville være med på,- og bestemte meg ikke før fredag morgen da "Gråbein" (Helge Berge) spurte om jeg ville være med på Bukkeholstinder. Tidligere gikk jeg denne lange traversen sammen med Alexander Skogvoll hvor vi var over over 18 topper og avsluttet da med med Nørdre Bukkeholdstinder og Stygghøe.

Dette ville bli et litt kortere "Bukkeritt" hvor vi avsluttet med Nørdre Bukkehøe og retur om Svartinden og ned til Geitsetre. De som var med på turen var Terje, Helge, Ola, Kolbjørn og jeg. Vi startet fra Leirvassbu kl 09.40 i et fantastisk flott vær og alle var i et superhumør. Dette måtte jo bli en fantastisk dag! Bukkeholstraversen er en meget flott travers og absolutt overkommelig for de fleste tinderanglere på tørt føre. Anbefales på det sterkeste og jeg for min del synes den er en av de flotteste og ikke behov for sikring noen plasser. Det er mange høydemetre på traversen, men de fleste og tyngste får man da man forlater dalen og går opp ryggen mot Søre Bukkeholstind. Humøret og morsomhetene steg ettersom man kom opp på ryggen og vi så bortover den flotte ryggen mot Store Bukkeholstinden. Og langt der i fjerne ser man også etterhvert Bukkehøe. En majestetisk topp....lett gjenkjenning fra de fleste topper i Jotunheimen. Det skulle nå ta en stund før vi kom dit da...

Jeg fikk ikke greie på at Ola som var med på denne turen er sogneprest! Dette hørte jeg like før vi skulle på de mest "utfordrende" klyvepartiene. Jeg må vel si at jeg da følte at turen ville gå uten uhell av noen slag ;) Jeg hadde den glede at jeg gikk mye sammen med Ola på turen og vi pratet mye oss i mellom om alt mellom himmel og jord. Man føler det jo litt spesielt å gå på Norges tak og se skaperverket fra en sånn side som vi fikk i dag. Jeg var glad jeg fikk oppleve denne turen sammen med gutta i dag. Helge...."Gråbein"...den sterke, Kolbjørn...klyveren fåmælt sørvestlending, Ola...sogneprest og sprudlende tinderangler og Terje....65 år og sprek nordnorsk tinderangler. Joda...noe strekk i feltet over traversen, men god kontroll på de alle.

Ingen veldig lange pauser på turen, men det kan man heller ikke når middagen ventet kl 20. Tror faktisk jeg vil gå denne turen en gang til med enda lavere tempo. Turen forløp uten uhell av noe slag, men vi ble litt overrasket over en isete snøfonn ned fra Bukkehøe. Ingen hadde isøks eller stegjern, men vi kom hele ned alle sammen. Etter å ha besteget Nørdre Bukkehøe var det bare å komme seg nedover. Litt bratt ved Svartinden, men fint lettgått terreng nedover mot Geitsetri. Vi krysset en liten Illåa uten store problemer, og etter det gikk det svært radig ned til bilen.

Takker alle for et fantastisk Bukkeritt og jeg va spesielt imponert over Terje som gjennomførte denne lange harde turen i en alder av 65!! Jeg ser nå at det fortsatt er håp, og at jeg selv kan få mange gode tinderanglerår ;)

Jotunheimen!

Written by Øyvindbr 22.09.2014 09:59

Har opplevd fantastiske deler av Norge i løpet av året, men det finnes bare en Jotunheim uansett, iallfall når været er som sist fredag. Ikke helt perfekt for sære meg, men kanonbra vær var det likevel uten tvil! :) Nydelig travers det der!