Hagahogget, Bergsåsen og Furuåsen i Asker (21.09.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Bergsåsen (458m) 21.09.2014
Furuåsen (458m) 21.09.2014
Utsiktspunkt ved Hagahogget (412m) 21.09.2014
Visits of other PBEs Hovdehytta (455m) 21.09.2014

Vi parkerte på P-plassen ved innkjøringen til Olledalen skytesenter, og fulgte stien som vi antok måtte føre til Hagahogget og Bergåsen. Det var litt regn og 13-14 grader, så det var absolutt litt høst i lufta. Vi gikk/småløp oppover og tok en liten avstikker til utsiktspunktet ved Hagahogget. Flott utsikt mot bl.a. Semsvannet, Kjekstadmarka og Nesodden. Løp deretter tilbake til sitidelet og fortsatte mot Hagahogget og Furuåsen. Trimpost og flott utsikt fra Furuåsen. Det regnet fortsatt lett, og kombinert med litt vind var det litt småkaldt. Vi bestemte oss for å løpe videre nordover mot Store Sandungen, og løp innom Hagahogget, som skal være det høyeste punktet i Asker kommune. Grei sti innover mot vannet, men litt glatt enkelte steder. Kom innpå veien som går på østsiden av Lille Sandungen, og fortsatte på stien der veien sluttet. Litt kronglete, men vi fulgte blåmerkingen til vi kom inn på veien fra Solli gård. Fant ikke noe markert toppunkt på Furuåsen, men vi følte oss nokså sikre på at vi var på riktig topp. Løp videre mot Hovdehytta, som er en DNT-hytte, og visst nok den DNT-hytta som har videst utsikt. Panoramautsikt mot bl.a. Oslofjorden, Asker og Skaugum. Siste etappe ned til bilveien var enkel, og den siste kilometeren gikk på bilveien tilbake til utgangspunktet.