Kvamsfjellet (15.09.2014)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Fossevatnet parkering (115m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Kvamsfjellet (231m) 15.09.2014

Kvamsfjellet

Denne mandagen var det planleggingsdag på skoler og barnehager i Bergen kommune, og med utsikt til flott vær, så skulle denne dagen nytes utendørs. Tok derfor med jentene, kompis Harald og Herman (11 mnd) til Fossevatnet parkering på Lindås. Klokken 10:50 startet vi på sti mot Åse. Denne gikk litt på kryss og tvers i forhold til vårt mål og til slutt tok vi av stien for å finne veien opp selv. Dette var ikke lurt, da vi skulle fortsatt 200 meter til på stien, så hadde vi funnet den "riktige" veien opp fra denne siden av Kvamsfjellet. Men, etter grei tur gjennom granskog og mindre grei tur gjennom et einerbelte, var vi til slutt inne på stien igjen like før toppen. Utsikten på Kvamsfjellet er flott og med det fantastiske været, kunne ikke dagen vært bedre. Jentene leitet frem skatten (geocache) på toppen og fikk fornøyd litt kvikk lunsj.

Start fra parkering litt NV for Fossevatnet.
Spesiell teknikk må til når ugreie einerbelter må forseres.
Toppen av Kvamsfjellet, 231 moh, i sjeldent flott septembervær.

Vi fulgte den riktige stien ned igjen før vi forsatte på skiltet sti mot Storavatnet. Fin og tørr sti i variert skogsterreng. Ved Storavatnet kommer det også ned en merket sti fra Vassberget. Helt i nordenden av Storavatnet er det en flott plass for grilling, samt nok en skatt. Så her ble det stekte grillpølser, kaffe og bading (i midten av september!). Jentene koste seg glugg ihjel og vi voksne var enig om at her kunne vi komme igjen en annen dag (og bestige Vassberget samtidig).

Flott grillplass i nordenden av Storavatnet
Utsikt fra grillplassen i nordenden av Storavatnet. Fin badeplass også (ikke strand).
Mye godt dugnadsarbeid på stien rundt Storavatnet.

En og halv time senere var det på tide å sette kurset mot bilene igjen. Stien tilbake var godt brukt og flotte broer/klopper var lagt ut mange steder. Rett før parkeringen er det også en stor gapahuk for grilling, klatreliner spent ut mellom flere trær og en "slengline". Noe for ethvert familiemedlem med andre ord.
Fem godt fornøyde turgåere var tilbake til bilene litt over klokken fire, etter 5 timer ute i frisk luft i flott vær. Takk til Harald (og Herman) for godt selskap...

Kvamsfjellet sett fra Fossavatnet (nær parkeringen).