Onen og Gruvlenuten (11.09.2014)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Grasbotnen (1,084m)
Endpoint Samme (1,084m)
Ascents Gruvlenuten (1,351m) 11.09.2014
Onen (1,621m) 11.09.2014

Onen og Gruvlenuten

Gikk fra Grasbotnen (1084 moh) og fulgte vardet løype mot Kvilingavatnet og videre mot vann 1281. Her ser det ut til at det går varder på begge sider av vannet og jeg fulgte den sørligste. Mulig at den andre går mot Kyrelvfjellet. Litt vanskelig å følge vardene, siden det var tett tåke, men jeg kom etter hvert ut i strålende solskinn da jeg nærmet meg 1400 moh. Herfra var det plankekjøring, om enn steinete, frem til topp punktet, som jeg ankom kl 12:15.

Etter lunsj gikk jeg NØ til Istjørna, som jeg rundet på nordsiden, før det ble en bratt, men problemfri nedstigning i steinur til vann 1191 i Åsedalen. Herfra til Gruvlenuten var det mer vegetasjon, noe som var en fin avveksling fra steinvandringen jeg hadde bedrevet de siste timene.
Toppen av Gruvlenuten ble nådd rundt klokken 14:30.

Tilbaketuren gikk langs de flotte strømmastene ved Langavatnet, til innløpet av Kvilingavatnet.
Vannstanden i Langavatnet var på dette tidspunktet, og ser ut til å ha vært det en stund, så lav at det ikke var noe problem å krysse over innløpet til Lakjehøgdi (krysse en liten elv). Sparte med andre ord sikkert en halv time her. Nede ved bilen til klokken 1605. Så ventet bare en nesten 3 timers kjøretur hjem igjen...

Veien tilbake sett fra Gruvlenuten. Lakjehøgdi midt i bildet og Kyrelvfjellet til venstre.