Skarddalsegga - siste 2k-topp! (19.09.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Skarddalseggje (2,159m) 19.09.2014
Skarddalstinden (2,100m) 19.09.2014

Endelig var dagen kommet, da siste 2k-toppen skulle bestiges. Hadde venta på denne i 2 måneder, og vært på nesten tjue 2k-topper "i ventetiden." Nå var det peakbook-treff på Leirvassbu, og hele 16 andre og en hund slo følge med meg på denne herlige høstdagen. Ekstra hyggelig var det at min arbeidskollega Anne var med, samt knutsverre (Knut S. Andersen) og Øyvindbr (Øyvind Brekke) og flere andre som jeg ble kjent med underveis. Jeg har aldri vært på 2k-tur med et slikt stort følge tidligere - og så til en topp jeg ikke kjente veien opp til, da!

Vi holdt grei fart innover t-stien, og nådde foten av fjellet (1,7 km bort langs sørbredden av Langvatnet) etter 2 timer. Så begynte ura, og etter en halvtime tok vi en god pause, for å dele oppstigningen i to.

Riktig folksomt i ura opp mot Skarddalsegga!

Nå ble det is og rim på steinene, og vi sleit litt med å finne en enkel vei opp nordflanken. Det var derfor ekstra godt å komme opp i sola, og snart var vi på egga like vest for toppen.

Bare toppegga igjen bort og opp til Skarddalsegga. Sol, tørt fjell og bare velstand!

Herfra var det parademarsj til topps, selv om noen nok syntes det ble litt luftig. Selv ventet jeg litt før toppunktet, og tok på meg peakbook-trøya, før jeg gikk de siste meterne og filmet samtidig med mobilen.
Det var ekstra hyggelig med mange som ventet ved varden, og alle gratulasjoner, flagg på varden, og en sjampanjeflaske med hilsen fra Morten Helgesen! I tillegg feiret jeg med en halvliter battery.

Siste topp på 2k-lista, nr 229, i boks.

Skarddalstinden også
Nede på vestegga igjen, delte gruppa seg, og 6-7 stykker ville følge meg videre ned egga og opp til Skardalstinden - en forlengelse som passet fint i godværet og som ga ekstra aperitiff for turen for min del.

Skarddalstinden. Egga ned og vest til denne toppen var "krydder" i hverdagen, og starter med en heftig, kort og utsatt skarp egg.

Det var en først en meget utsatt og kort egg, før diverse nedklyvning langs og ved egga, tidvis noe luftig og eksponert, men for min del bare moro. Den siste hammeren (2+) la jeg opp et kort tau for rappell for mine følgesvenner, som de fleste takket ja til.

Øyvind Brekke i rappellen.

Videre greit opp til Skarddalstinden, hvor vi tok en ny pause.

På Skarddalstinden i ettermiddagssol. Faktisk under 3 mnd siden sist jeg var akkurat her.

Heretter ble det noe spredning i feltet, og vel nede ved Langvatnet spurte jeg om "lov til å kjøre på tilbake til Leirvassbu", slik at jeg rakk en dusj før middagen. Dette ble innvilget av de andre, og sammen med Håvard og Øyvind satte vi skikkelig fart tilbake.
Hjertelig takk til alle som ble med på denne turen - det var virkelig hyggelig å bli kjent med dere, og ekstra takk til Morten som hadde sendt med sjampis, og til Heidi som bar opp dette!

ALLER STØRST TAKK skal likevel min kjære kone Anette ha, som har latt meg reise titt og ofte på disse turene, samt en mengde andre fjellturer!

Samlingen startet så smått i 1991, og først var det toppene over 2300m som var målet. Etter at vi flyttet til Valdres i 1995 ble Jotunheimen lettere tilgjengelig, men med fire små barn ble det lite tur før nærmere 2005, da samlingen skjøt noe fart. Jeg har ikke stresset med lista, da jeg har vært på et utall andre turer også; 6-7 ganger på ukesturer og mer i Alpene, kommunetopp-samling og fylkestoppsamling, og seinere Valdres- og Hemsedallista. Siden 2008 har jeg stort sett gått kun i godvær på 2k-toppene, med noen få unntak.

Beste 2k-turminne: Høst 2014: På Storen i knallvær – endelig!
Verste 2k-turminne: Samme fjelltopp i 2006; Høy spenning på Skagastølsryggen.

1-10 of 18

Takk for turen!

Written by JoNy 31.10.2014 23:03

Hei, gratulerer igjen med fullført liste og takk for en flott tur :)

Sv: Takk for turen!

Written by Olepetter 01.11.2014 09:18

Takk for det, ja! Lever lenge på den godværsdagen.

Gratulerer

Written by Naboen 07.10.2014 08:24

med fullført liste ja! For en seriøs turrapport leser som meg, har du levert mange godsaker. Fortsett med det! Blir det seven summits nå eller...?..:)

Sv: Gratulerer

Written by Olepetter 07.10.2014 13:05

Takk. Det var hyggelig å høre! Turfrekvensen synker vel litt nå, men noen seven summits blir det ikke, nei. Har ingen veldige listeplaner for høsten/vinteren, men på sikt vil jeg fullføre kommunetoppene sør for Trøndelag, tror jeg.

Stor gratulasjon fra meg også

Written by morsor 06.10.2014 20:12

Bøyer meg i hatten som en kjent person sa nylig. Takk for tilbudet om fellesturer, selv om du har vært på det meste alt. Sier litt om rausheten din!

Sv: Stor gratulasjon

Written by Olepetter 06.10.2014 20:22

Takk for det! Ja, du får si ifra når du trenger turfølge, så får vi se om det kan passe. Roer nok tempoet litt nå utover... :)

Gratulerer så mye!

Written by cathrine 06.10.2014 17:40

Dette var en fantastisk tur! Moro å få være med deg på den siste toppen på lista di! Og selv om kroppen måtte ta seg en fridag dagen etterpå så var det verdt det! :)

Må også få takke for at du ble med meg opp igjen på Kyrkja dagen før. Det var veldig hyggelig å bli litt kjent med deg! Fine bilder med meg i, tok du også! :)

Turer til inspirasjon for å bestige flere topper!

Neste på lista er å gjennomføre Brattkortkurs og har begynt å legge nye planer. Trolltunga, Stetinden og Store Skagastølstind, for å nevne noen. Det er bare å legge seg i hardtrening :)

Lykke til videre!

Sv: Gratulerer så mye!

Written by Olepetter 06.10.2014 17:50

Takk i like måte for hyggelige turer. Artig at du "tilfeldigvis" ble pb-bruker og grepet av topp-basillen den helga. Rask progresjon i planene også, ser jeg; fra Kyrkja til Storen. Lykke til med brattkort-kurset også!

Written by JoSo 26.09.2014 21:28

Gratulerer med fullført 2K-liste, Ole-Petter!

Jeg ankom noe sent til Leirvassbu, og da var du allerede nede fra din jubileumstur. Takk for vårt tilfeldige møte på min siste 2K i fjor sommer og senere treff i fjellet! Hvor møtes vi neste gang, mon tro..?

Gratulerer :)

Written by Eikås 25.09.2014 18:47

Gratulerer så mykje med ferdig fjell prosjekt :) Det var kjekt å treffe deg på Store Trolltind og mini peakbook samlinga som vart der!! Hugsar du sa at kjem det fleire no, så går eg... :) (men med eit smil) Trur du hadde vore på toppen ei stund :)

Written by hmsv1 25.09.2014 12:48

Er litt sent ute, men vil gjerne gratulere deg med fullført 2K-liste og en flott turrapport! Det var dumt at jeg ikke var med på din siste topp, men det ser og høres ut som om du fikk en kanonavslutning på listen med et fint turfølge og nydelig vær! Ser frem til å lese om turer fra din neste ønskeliste :)

Grattis

Written by 500fjell 22.09.2014 19:12

Gratulerer så masse med fullført, Ole-Petter! Synd jeg ikke rakk å bli med på begivenheten, men utrolig gledelig å se at din siste tur ble gjort i godvær. Lykke til med nye mål! :)

Gratulerer og takk igjen

Written by heidim 22.09.2014 18:12

for en flott tur til Skarddalseggje! Det var en glede å få overbringe champagne-hilsenen fra Morten på din siste 2K-topp i samlingen. Gjengen som gikk samme vei ned igjen klarte seg finfint i den løsa ura også på returen. Takk som ledet an oppover der! Lykke til med videre prosjekter, Ole Petter, så "fjelles" vi kanskje igjen en gang!? :)

Written by Loffen 22.09.2014 17:44

Takk for en flott tur! Du sparte også noen av oss for en ekstratur til samme område for å ta Skardalstinden. Det var veldig behagelig å gå i "ditt" turfølge. Champagnen var vel fortjent! Skal se om jeg får lagt ut noe av det jeg filma underveis!

Ingve

Sv: Gratulerer!

Written by Olepetter 22.09.2014 18:09

Takk i like måte! Alltid spennende med film...