Travers av Hjelledalstinden (17.09.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Hjelledalstinden (1,989m) 17.09.2014
Hjelledalstinden V1 (1,950m) 17.09.2014
Hjelledalstinden V2 (1,873m) 17.09.2014
Hjelledalstinden V3 (1,895m) 17.09.2014
Koldedalstinden (1,927m) 17.09.2014
Visits of other PBEs Morka-Koldedalen passasje 17.09.2014

Videopanorama fra toppen:

Hadde overnatta i bilen. Etter hvert nydelig vær - etter start nede i tåka.

Endelig kom jeg over tåka, og fikk nærkontakt med Hjelledalstinden - dagens hovedmål.

Gikk flanken opp på Koldedalstinden, over denne, og rett videre ned mot sadelen før Hjelledalstinden. Her ventet litt småklyving, men fant egentlig ikke noe spesielt krevende punkt - i alle fall ikke i slikt strålende vær som i dag:

Toppen av Hjelledalstinden krever litt klyving fra Koldedalstind-siden.

Møtte Aleksander fra Fagernes på toppen, og ble sittende og skravle en times tid.

Ikke langt horisontalt sett over til Falketind og Falkungen, som jeg aller helst ville ha klatret på i dag...
Hurrungane i sikte.

Videre ned fra toppen i vest ventet en overraskende bratt og utsatt klyvepassasje (soleklar gul trekant bør komme her).

Jeg fortsatte over noen småtopper til, og fikk fine tilbakeblikk på den flotte Hjelledalstinden:

En mer ukjent synsvinkel på Hjelledalstinden.

Så gikk jeg nok noe for tidlig ned mot Morka-Koldedalen. Det ble en pyton-nedgang med mange hundre høydemeter i løs ur omtrent hele veien ned til bunnen av dalen. Så i ur gjennom den flotte Morka-Koldedalen tilbake til sykkelen.

Ser opp normalveien på Falketind på andre siden av dalen.
Hjelledalstinden(e) er imponerende fra Andrevannet nede i Morka-Koldedalen.

Drøy runde..

Written by otto 22.09.2014 17:37

Hjelledalstinden bedre enn Falketind.. syntes ihvertfall vi...

Sv: Drøy runde..

Written by Øyvindbr 22.09.2014 20:52

Trur jeg er enig i den påstanden. Har tenkt på Hjelledalstinden i altfor mange år nå. Lurer på hvor godt den egner seg som seinhøst- eller vintertur...