Bukkeholstraversen (19.09.2014)  6

Written by oladohl (Ola Døhl)

Start point Leirvassbu (1,430m)
Endpoint Geitseter (1,000m)
Nørdre Bukkehøe (2,100m) 19.09.2014
Skardbakken (1,638m) 19.09.2014
Svarttinden Vest (1,936m) 19.09.2014

Fredag den 19. september la vi ut på ukas flotteste tur. Bukkeholstraversen med hele 13 totusenmetertopper skulle forseres. Vi var fem menn som hadde satt oss ned kvelden i forkant og funnet ut at dette kunne være en glimrende ide. Kl 08.30 ruslet jeg, Terje, Helge, Jørn Håvard og Kolbjørn fra Leirvassbu og langs kyrkjeglupen. Da vi hadde rundet på sørsiden av Tverrbythornet, gikk vi rett imot de sørlige Bukkeholstindene. Vi hadde ingen problemer med å passere elva som rant ned fra Tverrbytnede. Jeg tror vi alle kom tørrskodd over denne. :)

Etter å ha klyvet opp ei delvis bratt og ulendt ur med tildels store steiner, men med gode tak kom vi opp litt sør for Ø3. Herifra og bort til de midtre Bukkeholstindene var turens mest spennende parti. Her var det tildels smalt og med luftige passasjer, hvor vi måtte bruke hendene, for å komme oss opp og ned. Store Bukkeholstinden var majestetisk. Ifra denne markante toppen hadde vi panoramautsikt ut over hele Jotunheimen. I det fjerne kunne vi skimte Lodalskåpa og Store Skagastølstind. Rundt oss var vi omkranset av Bukkeholsbrean og Søre Illåbrean. Vakrere kunne det ikke bli.

På Midtre Bukkeholstinden Vest tok vi vår første store pause og fikk i oss en god matbit. Herifra kunne vi se de vestre bukkeholstindane og ikke minst den karakteristiske Bukkehøe som stadig kom nærmere etterhvert som vi beveget oss bortover. Da vi så at Bukkeholsbandet lå åpent og ikke var dekket av breen, var det flere av oss som var fristet til å løpe bort på de Nørdre Bukkeholstindane. Etter en liten prat kom vi fram til at vi måtte skrinlegge den planen, da vi neppe ville rekke fram til middagen kl. 20.00 på Leirvassbu. Dermed travet vi i vei videre. I løpet av en kort time hadde vi "plukket" alle de fem vestre Bukkeholstindane og var på vei opp det bratte skaret imot Bukkehøe.

På toppen av Bukkehøe tok vi oss en ny og lang pause. Flere hadde nå gått tom for vann, så vi delte på det vi hadde, i håp om at det snart skulle dukke opp en liten kulp med friskt og rennende vann :)

På vei ned fra Bukkehøe i retning Nørdre Bukkehøe så fikk vi vår største overraskelse. En bretunge med blåis på 150 meter, og med en helning på 30 grader, sperret veien for oss. Hva skulle vi gjøre? Ingen hadde tenkt tanken på å ta med stegjern. Vi fant ei to cm. tykk snørenne på 50 meter som hjalp oss et lite stykke ned på breen. Men herifra var det stort sett å sette seg på baken og håpe på at det var nok friksjon i buksa til å komme seg trygt ned. Det ble en våt, kald og sår fornøyelse, særlig var fingrene utsatt. Våre kalkuleringer gikk på at det ikke var fatalt å ta denne sjansen og dermed bar det i vei :) Alle kom vi oss helskinnet over, selv om vi kanskje syntes at dette var litt mer spennende enn det vi egentlig likte :)

Fra Nørdre Bukkehøe fulgte vi ryggen via Svarttinden ned til Geitsætre. Av alle mine truer ned fra høyfjellet, så tror jeg dette var min enkleste og flotteste nedtur. Her gikk vi på lav og mose omtrent hele veien. De tildels bratte partiene ned fra Svarttinden var uproblematisk i fint og tørt vær. Nederst i Skardbakken måtte vi krysse Søre Illåe som heldigvis ikke var full av vann. Vi kom oss alle greit over elva, med en tørr og en våt sko som resultat. Derifra var det bare 1,5 km ned til parkeringa. Da hadde vi brukt over 11 timer, gått en distanse på 23,6 km og med en total stigning på 1767 meter. Og best av alt, vi rakk middagen. :)

Takk for en flott tur gutter.
Her har dere Helge sin turrapport

Bilder kommer senere
Gangtid 08.20
Snittfart 2.8km/t

Du tar flotte bilder

Written by mortenh 29.09.2014 18:43

Du tar flotte bilder Ola. Skjønner godt at det der ble høyt terningkast. Skal være forsiktig med å forvente for mye, men noen ganger, kunne en ønsket seg en bildetekst.

Mange kjekke tinderanglere der, og nye kjennskap og vennskap. Så bra! Og tommel opp til Kolbjørn for å vandre med trøyen :)

Sv: Du tar flotte bilder

Written by oladohl 29.09.2014 19:53

Takk Morten. Jeg ser at jeg burde ha skrevet en bildekommentar på bildene da det Hades gjort det litt lettere å orientere seg i landskapet. Tenkte at jeg i første omgang skille få lagt ut bildene, så får jeg se hva jeg rekker etterhvert. Takk for et fantastisk flott arrangement. Nye venner og nye bekjentskaper er alltid kjekt. Du og Julie gjør et flott arbeid. All ære til dere.