Kvinnherad: Reppakruna og Jutastighorga (19.09.2014)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point 500 m før Goddalsvatnet (533m)
Endpoint Samme (533m)
Ascents Reppakruna (1,075m) 19.09.2014 10:47
Jutastighorga (1,242m) 19.09.2014 12:43

Reppakruna er en topp jeg har studert lenge på kartet uten å finne en god vei til topps. Turen her er basert på tips fra hbjo (Heine Bjørgen) som har besteget toppen. Takk for hjelpen!
Parkering: Rett forbi skilt som varsler om utrygg is. Du er da 900 horisontale meter og 545 vertikale meter fra toppen.
Stier: Fant utrolig nok et tråkk oppetter skråningen. Lenger opp var enkelte steiner merket med rød maling. Har gått en merket sti her engang. Ganske bratt, men jevn stigning uten klatring. Over kanten var det kun enkelte tråkk her og der. NØ for Halsavatnet fant jeg sti som ledet over Halsen og inn på den merkete stien ned i dalen. Nedover var stien ikke så lett å følge.
Jutastighorga: Stor varde på punkt 1242. Mindre varde på en stor stein lenger SV. Begge stedene målte lik høyde på GPS. 1242 er det høyeste punktet på fast fjell.
Advarsel: Denne turen bør gjøres når marken er tørr. Nedover mot bilen i vått terreng anbefales ikke!