Gråfjell fra Gulsvikseteren (18.09.2014)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Ascents Gråfjell (1,466m) 18.09.2014

Bomvei, kort 60 kr, fra Gulsvik. Merket mot Høgevarde hyttefelt. Fant aldri helt utav beste startpunkt så jeg kjørte grusvei mot Gulsviksetran. Veien er merket med inngjøring forbudt etter ett stykke. Parkeringsplass der til 10 biler. Gikk grusveien ett stykke innover og fant en sti som tok av til høyre. Etter litt fant jeg T merking. Ingen skilt.

Oppover gikk jeg stien mot Høgevarde og så dro jeg ut i terrenget rundet under Ranten og opp via 1430 toppen.

Varde, skilt og to postkasser på toppen.

Ned igjen rundet jeg mot Fagerlibekken og der fant jeg en sti som gikk ned mot startpunktet. Så ikke stien når jeg gikk oppover..

Raskeste vei opp er uansett den veien jeg gikk ned. Stien jeg kom ned er T merket og tar av fra Høgevardestien. Den går litt nedover så det er lett å tro at den går ned til hyttefeltene igjen, men det gjør den altså ikke.

En variant av stien på vei ned går rundt et hyttehjørne. Bra sted å bygge..

Ellers fin tur, fint vær og veldig fint fjellterreng.

Fra Toppen gikk det en tydelig sti mot tempelsetersiden.

Brukte ca 2:20 og jogget lett .