Reinsdyr, jerv og Storsomrungnebba (13.09.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Storlia (620m)
Ascents Medskardet Sør for (990m) 13.09.2014
Pyramiden (1,703m) 13.09.2014
Storsomrungnebba (1,799m) 13.09.2014
Visits of other PBEs Lona Jettegryter (670m) 13.09.2014
Storlia Parkering (620m) 13.09.2014

Startet å gå fra Storlia i det som skulle bli en ganske lang fjelltur rett før 09.00. Gikk radig oppover til Tovatna og videre opp til Medskaret. Her tok jeg meg en liten pause i sola og mens jeg sitter der kommer det en jerv men ett reinsbein i kjeften. Han hadde tydeligvis tatt en rein eller funnet ett kadaver og var i farta med å senke mest mulig av den uavhengig av dagslys eller ikke. Har selv kun sett jerv en gang før, og det var seint på en høstkveld.

Etter ett måltid her fortsatte jeg oppover fra Medskarvatnet og traff en reinsdyrflokk. Fortsatte videre opp til 1210-steinhaugen før jeg gikk opp siste rester av en liten smeltende bre i skaret mellom Pyramiden og Østre-somrungnebba. Så brattere med litt fin klyving helt øverst på pyramiden før det gikk litt ned og opp igjen til Storsomrungnebba. Vid utsikt fra toppen, så alt av Trollheimen, Dovre og Sunndalsfjella. Både Gjuratinden og Venjetinden var synlig i sørvest, mens i det fjerneste var selveste Galdhøpiggen.

Retur ned vestflanken av Pyramiden til noen små vatn nedenunder og ned til Medskaret igjen. Tok en snarvisit opp Lona å så på noen jettegryter der og en demning ett stykke videre opp elva. Fin tur selv om sola var framme bare halve turen. Artig å se jerv! Men lang tur ble det da planen egentlig var en lett topptur på enten Storhornet eller Blåhøa, ble i stedet en tre ganger lengre tur!

Selfie ved Tovatna
Jarven i farta
Reinsdyrflokken
På 1230m med Øst for Østre Somrungnebba" (t.v), Østre-Somrungnebba, Pyramiden og Storsalen (t.h)
På toppen
Zoom på Galdhøpiggen, Skarstinden og Nåla sees også til høyre

Grovklipp av rein, jerv og noen timelapser.

Jerven i Trollheimen

Written by JoSo 26.09.2014 21:12

Utrolig flott å oppleve jerv så nært og sterkt. Flotte bilder og super filming, Christian! Var selv heldig og fikk se jerven noe lenger nord for noen år siden; ved Storlifjellet. Men på betydelig lenger avstand...

Griseflaks

Written by otto 26.09.2014 12:35

Fantastisk filming av jerven og fjella. Har opplevd jerv en gang på Dovre, men ikke av dette kalibret...Ps kan gå en stund til neste gang.!

Sv: Griseflaks

Written by Þróndeimr 26.09.2014 13:34

Takk, og ja, tenkte på det 10min etter at jeg så jerven, dette var kanskje siste gangen jeg så en sånn en i mitt liv måtte jeg leve til jeg blir 130år! :D

Så flott!

Written by knutsverre 16.09.2014 22:28

Det må ha vært en stor opplevelse å støte på og ikke minst å få filmet jerven i fri utfoldelse! Ikke mange har opplevd dette!

Sv: Så flott!

Written by Þróndeimr 17.09.2014 18:25

Det var en bra opplevelse ja. Snakket med en ett stykke oppe i årene som hadde vært på jakt etter jerv mange ganger men aldri sett jerv så jeg har nok vært ganske heldig!