Dalegubben - Sunnmørsalpene (16.09.2014)  6

Norges største pf-topper
16.9.2014

STORSLAGEN UTSIKT OVER HJØRUNDFJORDEN
Hjørundfjorden i Ørsta kommune er omkranset av spektakulære fjell og regnes som Sunnmørsalpenes kjerneområde. Det er nettopp kombinasjonen av fjord, fjell og et levende bygdesamfunn som gjør Hjørundfjorden og Sunnmørsalpene til et så variert og spennende reisemål. Hjørundfjorden består også av de to fjordarmene Norangsfjorden og Storfjorden, hvor sistnevnte ender ved Bjørke i sør. Fra Bjørke er det kun tolv kilometer i luftlinje til Fyrde ved Austerfjorden på den andre siden av Ørstahalvøya. Hjørundfjorden er 33 kilometer lang og 441 meter på det dypeste. Fjorden regnes av mange som en av de vakreste i Norge og får ofte besøk av cruiseskip om sommeren. Ved fjorden ligger Sæbø, et lite tettsted i Bondalen, herfra går det fergerute over til Lekneset og Trandal. På Sæbø gikk et stort snøskred om morgenen 19. februar 1968. Det tok med seg de fem brukene på Riise, og tre mennesker mistet livet. I dag bor det cirka 150 mennesker i bygda, der det finnes butikker, skole, hotell og campingplass. Bondalselva har sitt utløp i Sæbø og var på 1970-tallet en av de beste smålakseelvene i landet. Gunnar Stokke er en rolig kar fra Sæbø som en vakker dag bestemte seg for å rydde sti gjennom skogen i retning Dalegubben. Stien, som ble ferdig i 2008, fikk navnet Gunnar-råsa og var godt merket og skiltet.
Vi fikk lyst på en ny tur til denne kvasse og fine toppen i hjertet av Sunnmørsalpene. Bilen parkerte vi ved den nye fergekaia på Sæbø. Herfra fulgte vi veien opp til vannreservoaret og fonnvernet, hvor Gunnar-råsa starter. Den populære ruta passerer kjærlighetsbenken, før en stor gapahuk dukker opp inne i den trolske skogen. Litt høyere opp i lia passerte vi en stor stein som er merket høyde 360, og en hengekøye som måtte testes. Etter en stund krysset vi bekken og siste sjanse til å fylle opp drikkeflaskene etter en nedbørsfattig høst. Videre gikk vi opp den langdryge gressbakken i Skondalen, der vi traff på flere toppjegere, som hadde tenkt seg til Dalegubben. Stien fortsatte opp moreneryggen vest for Lynghalstinden og Saudekråtinden. Vi passerte etter hvert snøbreen nord for den markerte og taggete Miendalstinden. Stigningen mot slutten var jevn og bratt med lett klyving og ikke for krevende. Etter drøye 1300 høydemeter i ett jafs eksploderte utsikten idet vi nådde Dalegubben (1344 moh.). Akkurat som Slingsby bemerket, da han var her første gang! Til og med Ålesund kunne vi skimte i soldisen. Lyden fra traktorene som kjørte rundt på jordene nede i Sæbø, bar helt til topps, og samtidig kunne vi se Hurtigruta på vei innover Hjørundfjorden. Her ble vi sittende en time i vindstille og varmt høstvær hvor praten gikk løst med de andre som etter hvert dukket opp. På tilbaketuren sørget vi selv for digre og saftige blåbær til dessert nede ved brygga på Sæbø.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Ørsta kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: 1344 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 976 m
UTGANGSPUNKT: Sæbø 5 moh.
LENGDE: 9 km tur-retur
TID: 5–6 timer tur-retur
STIGNING: 1350 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: 32v 366671 6902512
KARTBLAD: 084 Ålesund

Kjempetur til Dalegubben

Written by bjrek 18.09.2014 20:27

Takker for hyggelig selskap i flott vær, flott utsikt, flott tur.

Sv: Kjempetur til Dalegubben

Written by otto 21.07.2016 17:21

Hei. Dere er avbildet i boka Norges Beste Kremtopper utgitt april i år.

Flott natur og nydelige bilder

Written by knutsverre 16.09.2014 21:01

har du bare godvær på turene dine du Otto?

Sv: Flott natur og nydelige bi

Written by otto 16.09.2014 22:04

Ja helt utrolig denne sommeren. Har snart gått i shorts et halvt år.. Håper det varer til helgen eller til jul..!

Flott bilder fra i dag

Written by trinelisesh 16.09.2014 20:46

Og de to jentene er Kaia Johnsen Viki (rosa) og Trine Lise Sviggum Helgerud (grønn). Takk for turen :)

Sv: Flott bilder fra i dag

Written by otto 16.09.2014 22:01

Så flott at dere har vært innom nettsiden. Kanskje blir dere peakbookere dere også.. Takk for hyggelig treff på toppen.

Sv: Flott bilder fra i dag

Written by otto 21.07.2016 17:20

Hei, svar fra deg har jeg ikke sett før nå. Ps dere er avbildet i Norges Beste Kremtopper som kom ut i april i år.