Sensommertur til Midtfjell i Ulvik (12.09.2014)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sjusete (427m)
Endpoint Samme (420m)
Ascents Midtfjell (1,255m) 12.09.2014 15:05
Troppefjellet (1,175m) 12.09.2014 16:15
Visits of other PBEs Sjusete parkering (415m) 12.09.2014 11:25
Hellesete (645m) 12.09.2014 12:15

NYDELIG DAG I ULVIK

På vei til hytten på Mjølfjell passet det bra med en tur til Midtfjell i Ulvik som ligger helt ute på kanten mot Hardangerfjorden rett over Hardangerbrua. Turen er godt beskrevet i Opptur Hordaland, og vi fulgte i grove trekk beskrivelsen herfra. Astrid og jeg kjørte til Ulvik og tok av mot høyre opp en god bydevei forbi Lisebrekke opp til Sjusete der det er en stor parkeringsplass (Sjusete parkering) vel 400 moh. Nydelig turvær, men litt disig hele dagen. Vi fulgte skogsvei/traktorvei sørover og oppover nesten til ende. Stien til Hellesete tar av til venstre ved en liten bekk på GPS 382878 6712204 650 moh.

God parkering ved Sjusete
Her begynner stien til Hellesete

På Hellesete er det gamle stølsmurer med turkasse og bok fra Ulvik Turlag der vi skrev oss inn. Plakat med fin info om stedet i kassen. Flott tiltak!

Hellesete - gamle murer og ny hytte
Hellefjellet som kan ha gitt navn til stølen

Et stykke ovenfor Hellesete forsvant/mistet vi stien. Da var vi oppe over tregrensen på ca. 700 moh, og terrenget var åpent og lettgått. Vi skremte opp et par store fugler - enten orrfugl eller lirype her oppe. Vi fortsatte ganske direkte i retning mot Midtfjell opp ryggen NV for toppen som fører opp til Troppefjellet. Vi oppdaget litt for sent at vi var kommet for høyt i forhold til beskrivelsen i Opptur-boken, for nå måtte vi ganske bratt ned i skaret VNV for Midtfjell for å komme videre. Etterhvert fant vi et brukbart sted ned over noen våte og glatte svapartier der vi kom oss ned med endel besvær....

Kløften og svapartiet mellom Troppefjellet og Midtfjell
Astrid var lettet, men ikke helt blid da vi var trygt nede....

Nå var det greitt og lettgått videre opp til dagens mål

Midtfjell i Ulvik
Oppe her kl 1505. Stor og flott varde på GPS 381561 6709737. Formidabel utsikt mot Grimsnuten og rett ned i Hardangerfjorden, samt sørover mot Disk. God pause i finværet.

Midtfjell med Grimsnuten i bakgrunnen til venstre
Langt ned til Hardangerfjorden.....
Sørover Hardangerfjorden. Disk til høyre

Vi la returen om

Troppefjellet
Lettgått og fint ned mot det lille vannet øverst i skaret mellom toppen. Helt nederst ble det litt bratt, men vi fant en grei nedgang mot SV. Høyeste punkt på Troppefjellet er en gresskledd tue (fuglehaug?) på GPS 381219 6710405. Ingen markering av toppen, men jeg bygget en minivarde.

Troppefjellet fra vannet nedenfor og SV for toppen
Nylaget varde på Troppefjellet. Beklager skyggen!
Tilbakeblikk mot Midtfjell fra nord
Mot Ulvik. Fra venstre Nordbotnnuten, Skorafjell og Vassfjøra

Lettgått og fint ned langs NØ-ryggen tilbake til der vi kom opp og grei retur tilbake til bilen.
Det hadde vært en flott turdag i nytt og spennende terreng med utsikt mot kjente fjell i Ulvik og Voss fra ny synsvinkel, fugleliv i skogen og herlige blåbær. Etter middag på Voss kjørte vi til Mjølfjell der vi var fremme ca. kl 21.

GPS-track Sjusete-Hellesete-Midtfjell-Troppefjellet-Sjusete

Hardangerbrua

Written by otto 16.09.2014 22:24

Var det noen som nevnte godvær..!! Ble selv imponert over den fine utsikten da jeg var på Midtfjell i oktober 2013.

Sv: Hardangerbrua

Written by knutsverre 16.09.2014 22:36

Jo været var bra, men det var enda bedre og med flottere farger og tilsvarende bedre bilder da du var der, Otto!