Glitrende på Glittertinden (13.09.2014)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Parkering i Veodalen (1,246m)
Endpoint Parkering i Veodalen (1,306m)
Ascents Glitter-Rundhøe (2,089m) 13.09.2014
Glittertinden (2,452m) 13.09.2014
Vestre Glittertindoksle (2,251m) 13.09.2014
Sør for Vestre Glittertindoksle (2,253m) 13.09.2014
Ryggjehøe (2,142m) 13.09.2014
Steinbukampen (1,997m) 13.09.2014

Det ble en tur alene denne dagen. Ville ha meg en skikkelig treningstur. Måtte få testet hvordan formen egentlig er pr. dags dato. Målet var Glittertinden og topper rundt der. Dro fra Gjøvik ca. kl 05.45 og var klar på sykkelen i Veodalen kl 08.55. Herlig vær og flott innover mot Glitterheim.
Fantastisk at vi har mulighet å komme så langt inn i fjellet med bil og jeg betaler gjerne noen kroner for det. Det skal sies at det er rimelig stumpete og langt inn dit,- og bilen får kjørt seg litt.

Kom fint i gang i stigningen og sto på toppen etter 2t45minutter og var fornøyd med det.Etter en herlig matpause på toppen i stille vær,- gikk turen videre til Vestre Glitterindsoksle. Jeg var litt spent på om jeg hadde gapt over for mye denne dagen, men dro i vei... Fin fast snø et godt stykke fra Glittertinden mot Vestre. Da jeg så meg tilbake mot Glittertinden visste jeg at det ville mye stein i flanken i ruta mot Glitter Rundhøe. Klarte å holde ei fin linje på samme høyde. Mye ur og stein, men det gikk nå rimelig radig bortover. Begynte å få lite væske og så for meg et lite problem der....rart hvordan kroppen liksom visner...kraften forsvinner-

Ny matpause på Glitter Rundhøe,- og kursen nå gikk ned i skaret mot Steinbukampen. Dette er ingen 2K, men jeg ville nå slite meg opp denne kneika også. På Steinbukampen så jeg den jævlig lange stigningen opp mot Ryggjhøe. Den ville jeg slite med i dag. Kun en sjokolade igjen i sekken og tom flaske. Dårlig planlagt, men det var jævlig tørt her oppe. Slet meg meter for meter oppover høydemeterne til Ryggjhøe. Fy fanden hvor glad jeg var som fikset det opp dit. Nå var det bare stein og ur nedover. Fikk ny gnist og tok igjen flere på vei ned og kom meg raskt ned til Nedre Steinbuvatn. Meget vakkert her nede og nå var det slutt på stein og ur. Hadde med meg brusetabletter som ble blandet med herlig kaldt fjellvann. Du verden så godt det var!! Kunne ikke smakt bedre enn den dyreste Cognac!! Grei fottur videre ned mot Glitterheim og sykkelen som sto og ventet der. Herlig å cruise nedover dalen til bilen igjen. Super tur og slitne bein, men slik skal det være!!

</gallery>

Start date 13.09.2014 08:48
End date 13.09.2014 16:51

Fin rundtur

Written by Olepetter 14.09.2014 09:42

det der! Ja, vann kan være et problem i denne årstiden!