Lushaugen (11.09.2014)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Fallhaugen (689m) 11.09.2014
Lushaugen (812m) 11.09.2014

På tur hjem fra Oslo la jeg turen oppom Lygna for å ta et par topper her. Jeg parkerte ved riksvegen og fulgte en skogsbilvei oppover før jeg tok innover traseen til en skiløype, som jeg fulgte nesten til toppen. Veldig våt trasee, så her nyttet det ikke å forbli tør på beina med joggesko. Siste biten mot Lushaugen gikk på merket sti. Jeg gikk deretter videre vestover til jeg kom ned på merket sti som gikk til en hytte, og deretter tok jeg en våt skitrasee tilbake til veien. Kuttet deretter gjennom skogen og ned på riksveien igjen.

Fulgte deretter veien mot Fallhaugen, men valgte å gå rett mor toppen i svært bratt og ulendt terreng. Måtte klyve i enkelte partier. Fant ut at det ville være meget risikofylt å ta samme veien ned igjen, så jeg la returen bortom masta som stod noen hundre meter øst for toppen. Herfra var det bare å følge sti og vei tilbake igjen. Ser på kartet i ettertid at jeg kanskje ikke fikk med meg det høyeste punktet på Fallhaugen, men bare det punktet som er markert som toppunkt på Peakbook kartet....