Elg og Dall Sheep under Cantata Peak (31.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Eagle Lake (810m)
Ascents Peak 1449 (1,449m) 31.07.2014

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Planen var å kanskje bestige Cantata Peak, men været så ikke lovende ut. Gikk uansett opp fra Basecamp og opp mot toppene med utsikt rett mot Cantata Peak. Da vi kom opp dit var toppen synlig, men noen minutter senere var den borte igjen. Vi satte oss ned å ventet, i håp om at det skulle bedre seg utover formiddagen. Etter en time så det langt verre ut.

Jeg gikk opp på 1449-toppen. Der så jeg tre Dall Sheep, ca 2-300 høydemetre under meg, løp tilbake til Vegar, dro fram kamera og gopro å planla vindrettning og topografi for å komme oss nærmest mulig. Først gikk vi ned og ålte oss fram på en høyde ovenfor dyrene. Der lå de, 150m forran oss. Så at vi kunne komme mye nærmere om vi gikk innpå dem nedenifra. Listet oss ned og opp igjen og hadde vindrettningen perfekt og lyd-disiplin så det holdt! Kom opp på ca 20m hold, men nei da, dyra hadde luktet oss langt på vei (antagelig) så de var langt borte, selv om vi så dem for 4 minutter siden!

Fortsatte ned til dalen øst for Eagle Lake, der traff vi på en enslig elg som ga ganske tydelig beskjed om at vi ikke burde bevege oss for nært den. Etter å ha unngått den gikk vi tilbake til leir.

Kart og GPS-spor
Cantata Peak
Dall Sheep
Elg!
Flotte Eagle Peak tittet frem etter en dag inn under tåka