Angrepet på do etter mislykket topptur (27.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Upper Reed Lake (1,295m)
Ascents Peak 1590 (1,590m) 27.07.2014 not summited
Peak 1747 (1,747m) 27.07.2014 not summited

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Hadde håp om fint vær idag, men det ble det ikke. Skyene hang tett led i fjellene. Lynx Peak var borte, det samme var Higher Spire som jeg hadde prøvd meg på om været var bra. Istedet fikk jeg opp mot en liten, men spiss topp rett sør for teltplassen, 1590m høy. Selv om det var skyet, regnet det ikke, ikke enda iallefall.

Etter å ha inspisert den spisse toppen så det ut som at den eneste muligheten å komme meg opp usikret måtte bli fra øst/sør-øst. For å komme meg opp dit gikk turen inn i digre sprekker. Men da jeg endelig kom meg opp til der jeg så for meg at det ble utfordrende var det bare å snu, selv om det var knapt 2/2+ i 3-4 meter var det så sleipt å glatt og utsatt at jeg bare måtte snu. Gikk ned og tenkte å gå opp til nabotoppen på 1747, tidvis i skydekket. Men kom meg såvidt opp til 1600m da det begynte å pøsregne. Så om å gjøre å bestige den toppen var det ikke, så jeg tok til fotts ned den kjappeste snørenna til sjøen i parkour-stil!

Da jeg kom ned dit var det bare å løpe opp i ura igjen for jeg måtte drite. Mens jeg sitter mellom noen perfekte toalett-lignende steiner dukker det tre murmeldyr opp bare noen meter ifra meg. De var tydeligvis ikke fornøyd med at jeg la igjen avføringa der, for jeg var i deres territorium. Knipset noen bilder og trakk meg ut derrifra før de gikk til nærkamp mot meg.