Sol, snøvær og ett flyvrak på Lynx Peak (26.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Upper Reed Lake (1,295m)
Ascents Lynx Peak (1,992m) 26.07.2014

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Var meldt strålende sol fra skyfri himmel og opp mot 30c denne dagen. Voknet opp til masse skyer og 10c, men det så ut som det muligens kom til å lyse opp. En time seinere hadde vi sol og temperaturen skøyt oppover. Men etter en halvtime var den borte og det tetta seg farlig for til igjen. Snart kom tåka sivende opp og det ble plutselig kaldt.

Vi fortsatte oppover mot Gaupetoppen vår på nesten 2000m. Ruta opp var ganske enkel, mye ur, noe flat isbre fortsatt dekt med snø fra forrige vinter før det ble bratt stigning og noe klyving fra 1600m og opp ei renne. De siste 100m var det bratt men fast snødekke.

Da vi kom opp hadde vi god utsikt mot nord, men tette tåkeskyer eksploderte rett under fjellet og mot sør. Vi hadde tatt med oss en boks hver med Heineken opp, så koste oss med den og satt på toppen i nesten en time. Vi gikk ned da det begynte å snø på toppen, noe som gikk over i sludd på 1800-1700m. Ikke akkurat det været vi hadde håpa på, men det her er Alaska, værmeldingene her har vært helt umulig å stole på i hele sommer.

Kart og GPS-spor
Lynx Peak fra Upper Reed Lake
Snart på toppen
Utsikt mot øst
På isbreen rett under Lynx Peak ligger vraket av ett bombefly som styrtet her under dårlig vær i 1957. 6 døde mens 4 overlevde. Tre av de fire overlevende var hardt skadet, og helten i historien, den eneste som kunne gå reddet de resterende med å pakke de inn i soveposer og fallskjermer til de fikk hjelp