Mot nye fjell, Upper Reed Lake (25.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Archangel Road (730m)
Endpoint Upper Reed Lake (1,295m)
Visits of other PBEs Archangel Road Parkinglot (730m) 25.07.2014

Topptur fra Alaska 2014-ekspedisjonen.

Med tunge byger i lufta truende irundt oss satte vi i marsj fra parkering ved bom på Archangel Road og oppover mot Upper Reed Lake. Her var vi ikke alene, stien var brei og fin og vi passerte både turfamilier, joggere, speidere og eldre folk på tur innover denne utrolig flotte dalen. En ting til felles for folk her er at de aldri eller skjeldent har med seg proviant eller klær bortsett fra det de går i, selv om de går milvis inn i fjellet. Så når vi kommer gående med store sekker blir vi sett rart på...

Etter 3km ble det motbakke, ca 250 høydemetre på 2km. I Norge ville stien mer eller mindre gått rett opp her, men nei da, har hadde de gravd fram litt av ein trollsti opp selv om det var langt fra bratt. Gikk noen eldre stier rett ned, men de var forsøkt stengt med bom og skilt, her skal du altså ikke gå utenfor stien. Trollstien gikk knapt oppover, virket som de hadde prøvd å gravd den til ca 4-5 graders stigning, selv om den ikke var gravd til fordel for handikappede eller eldre, den var alt for steinete for sånt. Så plutselig ble 500m i luftlinje opp fineste dovreterreng til 2-3km! Det føltes ganske så unødvendig ut, selv med storsekk som ingen andre går med her! :p

Men vi kom oss til Upper Reed Lake, var smøkjølig her og deler av innsjøen var fortsatt dekt med is. Tok ett bad med det samme vi kom hit, og konstanterte at vannet var like kaldt some alle de andre isbre-sjøene og isbre-elvene vi hadde bada/vaska oss i de siste 5 ukene! Men chill uansett! Her etablerte vi Basecamp med plan om å være her i tre netter.