Via Ferrata, Loen (13.07.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Hoven (1,011m) 13.07.2014

Etter å ha gått opp til Skåla dagen før, passet det godt å avslutte helgen med en tur i Via Ferrata, som vi hadde hørt så mye positivt om. Vi leide utstyr kvelden før, og bestemte oss for å gå turen på egen hånd. Vi visste at det ville bli en varm dag, og startet derfor å gå ca. kl. 0800 fra parkeringsplassen nedenfor hotell Alexandra. Stien var godt merket, og høydemetrene gikk raskt unna. De første 170 høydemetrene gikk på skogsveg til Gjølmunna, og deretter på sti til ca. 440 m.o.h. Herfra var det stålwire og stigbøyler opp til 880 m.o.h. Ruta var helt kurant, og vi opplevde ikke på noe tidspunkt at det var ubehagelig eller farlig. Vi kjøpte hansker dagen før, og det var en god investering. Vi var litt spente på Gjølmunnebrua, en 120 meter lang hengebro, men etter å ha gått noen metre på broa var det greit. Likevel fint å kunne ringe i bjella på den andre siden av broa. Det ble litt posering for fotografen på brua på denne fantastiske dagen. Etter en matbit gikk turen videre opp til Hoven, og etter hvert ned gjennom skogen til Oppheim. Siden vi hadde parkert bilen i Loen var det bare å ta beina fatt, og den siste timen tilbake til Loen var litt tung på varm asfalt. Det var derfor ekstra godt å få avkjølt seg med et bad i sjøen etter endt dyst.