6 topper mellom Finse og Hallingskeid (20.08.2014)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Finse (1,221m)
Endpoint Hallingskeid (1,110m)
Visits of other PBEs Finsehytta (1,223m) 20.08.2014
Hallingskeid (1,093m) 20.08.2014

6 topper mellom Finse og Hallingskeid

På grunn av et jobbmøte i Lillestrøm åpnet det seg en mulighet til å ta returen til Bergen via Finse. Så etter 5,5 timer på tog, ankom jeg Finse stasjon i 2030-tiden og sjekket inn på DNT hytta på Finse. Var så heldig å få et 2 manns rom for meg selv, så etter et glass av den obligatoriske Finse 1222 ølen, sov jeg som en stein hele natten.

Etter en god frokost la jeg i vei med joggesko på Rallarvegen i retning Hallingskeid. Været var grått og lett yr innimellom. Planen var å bestige de austre Lågerhellerhøgdene først og se an klokken når jeg returnerte til Rallarvegen. Håpet var å få med seg alle 6 toppene før toget gikk fra Hallingsskeid kl 1642, men jeg kunne alltids returnere til Rallarvegen på et tidligere tidspunkt hvis tiden ikke strakk til.
Etter 1t 45 min rask gange stoppet jeg et par hundre meter før Fagernut. Her skiftet jeg til fjellstøvler og startet stigningen mot Austre Låghellerhøgdene (Øst). 20 minutter senere sto jeg på dagens første topp.

Forlater Finsehytta klokken 08:05.
Austre Lågerhellernut (Øst) sett fra Rallarvegen ved Fagernut.
Toppen av Austre Lågerhellernut (Øst), 1492 moh.

Gikk så videre mot nord for måle høyden i sadelen mellom de toppene som utgjør Austre Lågerhellerhøgdene. Tre kvarter senere ankom jeg vesttoppen. Denne viste seg, som forventet, å være noe lavere enn østoppen (selv om det var en betraktelig mer imponerende varde her) og målingene i sadelen gir denne toppen en PF på 95m.
Det var nå på tide med kaffe og lunsj og jeg fant et fint sted rett nedenfor toppen i ly for vestavinden.

Toppen av Austre Låghellerhøgdene (Vest), 1491 moh. Statens Kartverk har satt denne til 1 meter lavere (jeg målte den til 3 meter lavere) enn østtoppen.

Klokken 11:45 krysset jeg Rallarvegen i enden av Tågavatni og jeg lå noe foran skjema. Her var det bare å beine på videre. Etter litt opp og ned (og et par motiverende solgløtt) nådde jeg toppen av Vestre Låghellerhøgdene kl 12:30. Nå var det derimot regn, så her besøkte jeg raskt de to høyeste punktene (begge målt like høye), tok noen bilder før jeg hastet videre mot Storhaugane.

Krysser Rallarvegen i vestenden av Tågavatni.
Storhaugane sett fra Larsaslahøgdi
Ruten fra Vestre Låghellerhøgdene til Storhaugane var kupert og steinete med flere småvann som ikke er tegnet inn på kartet. Noe som gjorde at jeg måtte ta noen små omveier. Jeg gikk så over pkt 1397 og på nordsiden av Larsaslahøgdi, noe som viste seg å være en grei rute. Fra Larsaslahøgdi var det kort vei opp på Storhaugane, 1433 moh, hvor det ble tid til en ny kopp kaffe og noe å spise. Mens jeg satt der og vurderte veien videre, bestemte jeg meg for å prøve meg på begge de to siste toppene; Storhaugane Vest og Søre Grøndalsnuten. Det var fortsatt 3 timer til toget gikk.
De to like høye topp punktene på Vestre Låghellerhøgdene, 1453 moh.
Toppen av Storhaugane, 1433 moh. Storhaugane Vest i bakgrunnen.
Etter litt vurdering på rutevalg, falt jeg på å runde pkt 1405 på sørsiden og dette var en utmerket rute uten unødvendige høydemetere. Så, kun 25 minutter senere, satte jeg fra meg sekken og startet stigningen opp til Storhaugane Vest. Beina var nå begynt å merke tempoet og de allerede tilbakelagte 24 km, så det var deilig å få av sekken, men jeg fløy ikke akkurat opp bakkene likevel. Sørsiden av Storhaugane Vest er bratt, men det er ikke noe problem å velge seg en grei rute til topps. Nådde toppen 10 minutter senere og tok de nødvendige bildene og målingene, før jeg returnerte til sekken og trasket videre mot Søre Grøndalsnuten.

Dagens siste topp, Søre Grøndalsnuten, var også turens laveste, men total stigning til toppen var likevel nest høyest på grunn av sadelens høyde (1230 moh). Jeg krysset T-stien fra Rembesdalseter/Osa og la nok en gang fra meg sekken. Beina gikk nå på sakte autopilot og jeg kjempet meg opp de siste 200 høydemeterne til dagens siste topp med slitne bein, men med topp motivasjon. Nådde toppen, 1384 moh, godt fornøyd klokken 15:00, vel vitende at jeg nå hadde besteget alle toppene mellom Finse og Hallingskeid på en dag! Men, toget gikk 1t 45 minutter senere og jeg hadde fortsatt 6 kilometer igjen å gå. Så det var bare å komme seg videre.
Søre Grøndalsnuten sett fra parti nedenfor Storhaugane Vest.
Toppen av Søre Grøndalsnuten, 1384 moh.

Stien ned mot Hallingskeid var steinete og bløt og tempoet deretter, men jeg hadde kontroll på tiden og rett før klokken 1600 krysset jeg Moldåni og startet opp mot Rallarvegen og Hallingsskeid. Vell oppe på Rallarvegen bestemte værgudene seg for at jeg var blitt litt for tørr og plutselig åpnet alle sluser seg. Jeg var fortsatt 800 meter fra stasjonen, så det var bare å bite irritasjonen i seg og gå de siste meterne opp til stasjonen i styrtregn. Klokken 16:20 entret jeg litt mer tørre omgivelser og kunne skifte til andre klær. Toget var i rute og knappe 25 minutter senere kunne jeg slappe av med dagens tredje kaffe og en vel fortjent sjokolademuffins båret med helt fra Oslo S. Etter en 33 kilometer lang tur i relativt høyt tempo og 5 (+1) nye topper i boken, var det bare å lene seg tilbake, finne frem boken og la NSB ta meg resten av veien tilbake til Bergen...

Ankommer Hallingskeid, rett før styrtregnet slo til.