Grøtet i Norddal (16.07.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Grøtet (1,519m) 16.07.2014

Endelig, etter å ha sett mot Skrenakken og Grøtet i over 40 år var dagen kommet. Værmeldingen var bra, dvs. det var meldt noe nedbør på ettermiddagen. Roar hadde avtalt båttransport fra Stranda til Skrenakken, og vi startet å gå fra naustet nedenfor Skrenakken ca. kl. 0800. Fin sti opppover til Skrenakken (450 m.o.h.), og etter ca 40 minutter var vi oppe. Det var flott utsikt mot Stranda og fjellene rundt. Vi var litt bekymret for regnet som var meldt, og det ble derfor bare en kort stopp på gården før vi gikk i retning Sletheia. Dårlig med sti, men ganske greit å gå likevel. Fulgte ryggen opp mot Grøtet i steinura. Ikke mulig å gå feil, og utsikten ble bedre og bedre jo nærmere vi kom toppen. Etter å ha tatt noen bilder, spist og drukket litt innså vi at regnet og tåken var på vei. Vi gikk derfor i retning Kilstiheia, og kom etter hvert ned på Verpedalssætra. Grøtet lå innpakket i tåke da vi kom ned på sætra, og det var regn i luften, så vi hadde maks flaks mht når vi var på toppen. Gikk innom Skrenakken før vi fulgte stien ned til sjøen, der båttransporten ventet.

Utsikt mot bl.a. Grøtet (midt på bildet)