109 Stor-Elvdal: Kommunetoppweekend del 1 (06.09.2014)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Gravskardhøgda (1,767m) 06.09.2014

For første gang dro jeg på tur med en annen Peakbook-bruker. Snøscooter (Jan Eggen) og jeg bestemte oss for en helg i nordre Hedmark. Hans søster bor på Ringebu og her overnattet vi fra fredag til lørdag. Tidlig om morgenen dro vi over Venabygdsfjellet og parkerte ved Atnsjøen. Her trillet vi de medbragte syklene i litt over fem kilometer før vi satte dem fra oss ved en varde langs veien inn til Breisjøseter. Langt oppe i det fjerne ventet Stor-Elvdals høyeste fjell Gravskardhøgda på oss i en forsiktig september-sol. Vi hadde begge med oss GPS men likevel ble vi ikke enige om hvilket fjell vi skulle opp på. Min kompassnål pekte bestemt mot toppen som vi etterhvert skjønte lå på feil side av Gravskardet. Jan fikk altså rett og jeg skjønte det også i god tid før oppstigningen. Terrenget i starten var lettgått men over 1500 moh var det ei eneste stor steinur. På denne turen gikk vi aldri langs sti. Bratt siste biten før en kilometer på toppen da høyeste punkt ligger lengst nord på kolla. Etter litt fotografering vendte vi tilbake samme vei ned til syklene som skulle ta oss inn til turisthytta Breisjøseter og en treretters middag.