Mørkdalstuva (Hitra) (07.09.2014)

Ascents Mørkdalstuva (345m) 07.09.2014
Visits of other PBEs Mørkdalstuva, parkering fra sør (25m) 07.09.2014
Mørkdalstuva traktorveg (25m) 07.09.2014

Det er søndag, høstværet i Trøndelag er utsøkt, jeg er fortsatt gressenkemann og jeg er noenlunde ajour med jobboppgaver. Men hvor går turen? Jeg planla Ruten lørdag kveld men frokosten i dag ble litt for lang... Dessuten er ikke kroppen helt i 100. Da kommer jeg på at så fint vær må være ideelt for en lengre MC-tur med en fjelltopp i enden, og da passer Hitra godt (3-400 kr i bompenger med bil). Bakdelen er at Rigel ikke kan være med, men han snorket så fælt i går kveld så det er kanskje greit med en dags pause. Da blir det tur til kommunetoppen på Hitra!

Flere rapporter her på PB anbefaler en "hemmelig" skogsbilveg innover fra sør. Hemmelig for oss som støtter oss på kart ihvertfall. (EDIT: Ser nå at starten av vegen og ca 10% av lengden ligger inn på kartet til norgeskart.no) Jeg har nå laget et spor som viser denne vegen innover. Tok av første avkjøring til venstre etter Hitratunnellen (Rv713) og fulgte godt med på høyre side av vegen etter at tripptelleren bikket 27 km fra krysset. Der vegen går innover skogen er det OK parkering for ihvertfall et par biler. I dag var jeg alene her. Så forøvrig ikke et menneske på hele turen.

Her starter traktorvegen!

Fikk på meg shorts, t-skjorte og joggesko og la iveg innover med mat og drikke i sekken. Etter en times tid registrerte jeg at stien tok av mot høyre og at denne retningen trolig skulle bli holdt lenge. Hvis jeg ikke hadde logget sporet til vegen hadde jeg tatt av her og gått rett mot toppen. Det anbefaler jeg sterkt at andre gjør også! Altså; ikke følg stien til den slutter, for da havner du langt unna fjellet.

Her bør du ta av fra stien og gå mer eller mindre rett frem.

Men jeg logget spor og gikk vegen til endes. Der ble jeg møtt av en gammel kjenning fra 3-ukers vinterøvelse i og rundt Bardufoss, litt pjusk og dårlig strammet opp.

Her slutter vegen

Nå måtte jeg begynne å se på kartet og ta ut kurs retning toppen. Det var noe kronglete men jeg fant stadig diverse stier. Tyngst og mest demotiverende var en relativt dyp elvedal som måtte krysses på tvers…

Men jeg kom meg til topps og da var det godt med mat og drikke. Brukte vel ca 2 t 20 min fra vegen med en stor omveg. Etter en god pause på toppen, som gikk helt fint uten ekstra klær, var det klart for å fortsette turen.

Ingen bok men grei varde og flere skilt på toppen.

Jeg hadde blinket ut 2-3 PF100-topper som aktuelle på returen men det ble ikke i dag. Prøvde heller å finne ei OK rute tilbake mot traktorvegen og det ble greit nok. Kunne kanskje gått enda litt mer mot høyre/vest. Jeg brukte 1 t 15 min fra toppen til parkeringa og det er nok en mer reell tidsangivelse hvis noen vil sammenlikne med de andre alternativene opp til Mørkdalstuva.

Tilbakeblikk mot Mørkdalstuva

Etter å ha tørket opp litt, spist litt mer mat og skiftet klær tok jeg en skikkelig runde rundt Hitra via Kvenværet og ut på Fjellværsøya. Deretter retur hjem.

Det endte opp med en flott MC-tur på 36 mil og en helt grei fjelltur i strålende turvær. Høsten befester sin stilling som den beste årstiden!