Tur til Vassfaret (07.09.2014)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Vestre Busua (810m)
Endpoint Vestre Busua (811m)
Ascents Hestehøgda (1,132m) 07.09.2014
Langtjernkollen (1,149m) 07.09.2014

Ved å kikke på lista over pf 250 i Oppland fikk jeg med forundring se at jeg har glemt bort en topp. Trodde jeg hadde vært på alle sør i fylket. Helt i sør,- på grensen til Buskerud var det jaggu en topp! Langtjernkollen på 1148 moh og med en pf på 300m. På en slik passelig dag værmessig var det bare å ta seg en tur. Dette er en svært enkel tur og kunne ha passet fint for kona, men hun skal på operasjonsbordet snart så derfor ble Gitte igjen turkompis. Andre prioriterte å se på MTB Utfor i Hafjell....fullstendig idioti ;)

Etter å ha sett på Sondre sin rapport gledet jeg meg til å gå på sti en god del av turen etter å ha trasket i ulendt skog i går. Hadde klart å legge ruta fra en annen skogsbilvei enn den Sondre endte inn på. Derfor ble det jaggu litt ulendt trasking i starten gjennom skog og blaute myrområder. Likevel kom vi nå raskt opp til det flotte terrenget og underlaget som går videre mot Langtjernkollen og Hestehøgda.

Sondre kaller sin tur for en rusletur til Langtjernkollen, men dette var vel ingen rolig fottur. I forhold til hans tur til Store Austanbotntinden dagen i forveien var det nok det, men fort måtte han da ha gått.... ;) Også denne dagen stiftet vi bekjentskap med tåke. Heldigvis ikke så tjukk og vedvarende som sist helg. Det ble faktisk ikke så aller verst. Meldingene stemte ganske bra mht skyet vær og gunstige temperaturer. Det er et flott terreng her oppe og fortjener et besøk. Håpet at vi skulle få noen flotte bilder på Hestehøgda, men solen glimret med sitt fravær og utsikten ble så som så. Embla brydde seg ikke om akkurat dette og hadde en super tur. Ei rype fant hun også, men det var også det eneste vi så av fugl....

Takker for en flott tur...25 mil i bil og 12km på tur! Sånn er vel livet for en toppsamler.