Stordal/Rauma: Litlevasstinden (06.09.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Pusken (485m)
Endpoint Pusken (485m)
Ascents Litlevasstinden (1,491m) 06.09.2014

Med Vinjar og Ove. Nydelig dag med omtrent 20 varmegrader. Hadde parkert bilen langt oppe på en parkeringslomme øverst i hyttefeltet. Herfra Ca 300 meter på vei før stien begynte rett ved tidligere DNT hytte Fokhaugstova. Vi fulgte stien innover mot Litlevatnet men tok av fra denne et stykke før elva kommer ned fra Ådalen. Her er en del vegetasjon, men det gikk veldig greit å følge åpne myrlendte partier oppover mot ryggen av litlevasstinden. Vi gikk rett på selve egga. Første partiet var litt ur og bratte grasbakker men lettgått straks en kommer opp på egga. Vi holdt litt nedi sida siste delen av egga siden vi bar på Vinjar men tror ikke det hadde vært noe vanskelig å holde seg oppe på selve ryggen.

Flott og vindstille på toppen. Kunne ikke finne noen bok her i varden. Eller rettere sagt, ove lette etter bok men fant ikke. Ergo kan det kanskje ha vært en der... ;-) Lang kose stund her med mat til små og store.

Returen la vi omtrent rett ned mot Brynbotsvatnet fra toppen. Litt løs småur og grus det meste og mer gresdkledd nedre del. Vi skilte lag med Ove et stykke før vatnet siden han skulle fortsette på andre siden av Ådalen for å få med seg Trollvasstindane Nord og Sør, 1422 begge to. Fant et tråkk da jeg kom ned mot vatnet og fulgte det nedover et stk før jeg krysset over elva og fulgte samme vei nedover myrpartiene som vi hadde gått oppover. Traff en familie på vei innover stien med god oppakning og ikke mindre enn fire unger hvorav en i bæremeis. Det er flott å se :-) De var på vei inn for å telte ved et av vatna og ta seg turer derfra.

Ellers ikke mye annet folk i fjellet bortsett fra en enslig fisker og 4 stk tomhendt hjem fra jakt.