Høyfjellstur med HiSF (01.09.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Grinde
Endpoint Sogndalsfjøra
Ascents Lusaskard (1,004m) 04.09.2014
Slakkafjellet (855m) 05.09.2014
Fint ved Fjærlandssetevatnet.

I uke 36 stod «høyfjellstur» på planen for B2 Friluftsliv ved Høgskulen i Sogndal. Navnet kan kanskje skape et noe feilaktig bilde av hva som egentlig var realiteten, men i alle fall var målet med turen å anskaffe generell friluftserfaring og pakke sekken for en hel uke på tur. De tre første dagene holdt klassen samlet med lærerne, og her gikk vi igjennom diverse temaer knyttet til planter og geologi, de siste dagene gikk vi på egenhånd i grupper på tre der hver og en gruppe hadde satt seg mål for turen knyttet til friluftskjennskap. Dette ble en veldig trivelig tur med mye bra vær!

Dag 1: Grinde – Nyastølen

Første dagen ble vi kjørt med buss fra Sogndal til munningen av Grindsdalen like utenfor Leikanger. Her var det på med sekkene. Siden jeg hadde «glemt» igjen storsekken min hjemme i Asker måtte jeg ty til hatløsningen med å bære på en 50 liter sekk med en 30 liter sekk utenpå den igjen. Da all mat skulle lages fra bunn føltes sekken ganske tung ut. Vi fulgte asfaltveien opp til Grinde. Her møtte vi først en eldre gårdeier som heter Lars. Han fortalte oss om edelløvskogen i dette området, og hvor unikt dette var i norsk målestokk. Vi møtte også Roald som blant annet ga oss en innføring i lauving av trær, blant annet ask som ble brukt til dyrefôr. Alle fikk prøve!

Roald viser lauving av ask.
Roald knyter lauvet fast med en bjørkekvist slik at det kan henge til tørk.

Deretter fortsatte vi oppover dalen. Etter lunsj fikk vi oppgitt et punkt på kartet som vi skulle tippe hvor lang tid vi brukte for å nå. Det viste seg at med ganske behagelig tempo holdt vi 4 km/t på flat skogsvei. Flere steder undervegs skulle hver og en elev og gruppe gi en kort leksjon om en plante eller om andre fenomener som snøleie, høyfjellssoner, nisjer etc. Artig å lære mer om dette!

Henning fikk prøve lauving.
Første camp på Nyastølen.

Camp 1 ble på Nyastølen. Vi var kommet like over tregrensa, så i natt ble det telt fremfor gapahuk. Hadde en trivelig kveld rundt bålet!

Dag 2: Nyastølen – Nyastølen

Nyastølen er et ganske vanlig navn på en ny støl, så i dag skulle vi forflytte oss fra den ene til de andre. Vi gjemte bålplassen under torva (sporløs ferdsel!) og spankulerte langs et svakt tråkk opp til skaret mellom Kaldekletten og Kjeringi. Her ble det lunsj (egg og bacon på hjemmelagde rundstykker), og jeg fikk nesten assosiasjoner til Nord-Telemark her jeg satt. Jammen har Sogndal mye forskjellig å by på!

Andre camp på Nyastølen. Svolsetfjellet bak.

Vi tok det pent og rolig i brattbakkene ned mot Friksdalen. Her fant vi faktisk fullt modne molter! Vel nede i dalen gikk det greit langs med stien til Nyastølen. Tok et forfriskende bad i Henjaelvi her nede.

Dag 3: Nyastølen-Fjærlandssete

Så var tiden inne for å dele oss inn i grupper. Jeg var på lag med Sine og Sandra, to blide og trivelige jenter. Forlot campen etter en prøveeksamen i planter samt bjørkeløvstafett. Fulgte sti sørover langsmed Henjaelvi. Krysset over på østsiden ved et rolig parti like oppunder 500 meterskoten. Her går det også en sti sørover som vi fulgte frem til der stien opp mot Fjærlandssetevatnet tar av.

Knuttis krysser Henjaelvi.
Tredje camp ved Fjærlandssete.

Veldig fin sti oppover bakkene, men presterte å miste stien oppe på flata. Tror den går litt annerledes enn slik den er tegnet på kartet. Det gikk likevel greit og vi kom oss fram til stølen på Fjærlandssete. Vanvittig koselig plass, og her ble det tid til et bad i vannet. Vi var utålmodige og valgte oss ut en noe dårlig teltplass i litt for stor helning. Senere på kvelden kom det tre andre lag som fant en bedre teltplass noen hundre meter unna. Det ble matlaging og fellebål sammen med denne gruppa. Trivelig kveld med røverhistorier og sjakkspilling! Jeg endte opp med å ligge under åpen himmel ved siden av bålet.

Dag 4: Fjærlandssete-Lusaskard-Svartavatnet

Våknet opp til en nydelig morgen. Jentene hadde sovet dårlig på den hellende teltplassen, så vi lærte litt av hatløsningen vår der. Tok farvel med de andre gruppene og startet dagen med en uten-sekk tur til Lusaskard. Stien som er merket av mot toppen gikk ikke slik som på kartet, men den dukket opp litt her og der. Tok oss god tid med mye fotografering av planter og landskap som skal brukes til fagbloggen vår.

Utsikt vestover fra i nærheten av Lusaskard.
Utsikt vestover fra toppen av Lusaskard. Stortistelen i forgrunnen.
Hurrungane i det fjerne sett fra Lusaskard. Uten snø!

Lusaskard var virkelig en fin topp, spesielt i slik vær som nå. Tok oss tid til en halvtimes blund før vi ruslet ned igjen via en liten snarvei til sekkene som lå ved Kalvavatnet. Jeg sprang litt i forveien, og dette endte med at de bak nesten ikke fant veien fram. Ops, ble en liten oppvaskprat da... Greit å få testet ut retningssansene i alle fall. Videre gikk vi med sekker ned til Furesete. Holdt på å gå feil da man fort kan havne på en sti som går oppover på vestsiden av Slettebotnen.

Slettebotnen med Bleia og Skriki i bakgrunnen.
Bålnatt ved Svartavatnet.

Fra Furesete tok vi sikte på Gautastølen før vi fulgte en traktorvei/sti ned til Svartavatnet. Vi campet sammen med en annen gruppe på nordvestsiden. Merket at jeg hadde drukket for lite i dag, så jeg slet litt med hodepine utover kvelden. De andre hadde fikset til en sauna av en presenning med glodvarme steiner inni. Så deilig ut!

Dag 5: Svartavatnet-Røysetevatnet-Sogndal

Dette ble i realiteten den siste dagen på grunn av at vi skulle rekke Lurkarlagets «Bli-Kjent tur» neste dag. Været var også i dag herlig, og såpass varmt på morgenen at jeg kunne ikke gjøre annet enn å kaste meg uti vannet. Et av de bedre morgenbadene jeg har opplevd! Etter hvert kom vi oss avgårde. Fulgte noen delvise stier over til Lereimsstølen. Traff et eldre ektepar som hadde funnet masse kantareller. Mye spennende å finne i skogen nå om dagen! Fra Lereimsstølen går det en rødmerket sti til toppen av Slakkafjellet. Fant et jevnt og fint tempo slik at vi nådde toppen uten en eneste pause.

Morgen ved Svartavatnet.
Myrvandring i nærheten av Lereimsstølen.
Sine og Sandra på toppen av Slakkafjellet.
God stemning! Vi nærmer oss Sogndal.

Her oppe møtte vi et par andre grupper som vi tok en kort lunsj sammen med før vi trasket ned gjennom bjørkekrattet til de nye høyspentinstallasjonene vest på Skardsbøfjellet. Rundet dette triste synet på sørsida av gjerdet før vi fant veien ned til Røysetevatnet. Her satte vi camp, fyrte bål og lagde blåbærsuppe.

Urørt natur ved Skardsbøfjellet...
Røysetevatnet. Siste leirplass.

Da klokken var 21.00 bestemte vi oss for å rive campen og ruslet ned igjen til Sogndal. Ble en stemningsfull tur ned i mørket. Sogndal by night var et nydelig syn!

Tusen takk for en flott uke på tur! :)

Link til min fagblogg fra turen: http://sondresfagblogg.blogspot.no/2014/09/hyfjellstur-naturkjennskap-og-leirlivet.html

Kart

Plantebilder

Strylav på granen. Indikatorart for å vise at det ikke er mye svovel i lufta.
Skogsnelle
Firkantperikum
Tepperot, øyentrøst, engsoleie, firkantperikum, engsyre, føllblom