Fire ved Killingskaret (04.09.2014)

Written by ahaga (Arild Haga) GSM

Ascents Daggrønuten (1,158m) 04.09.2014
Storegrønut (1,296m) 04.09.2014
Storegrønut Sørøst (1,289m) 04.09.2014
Tjønngrønuten (1,195m) 04.09.2014
Storegrønut, 1296 moh.

I dag var det ypperlig vær for en tur på fjellet og det måtte utnyttes. Tok derfor turen til Rollag og ved Veggli tok jeg veien vestover til Austbygda i Tinn. 60 kr. i bompenger måtte betales og jeg kjørte til fylkesgrensa mot Telemark. Her ved Killingskaret, hvor veien er på sitt høyeste punkt, er den fin parkeringsplass og merkede stier både nordover og sørover.
Jeg fulgte en fin T-merket sti nordover. Rett sør for Rusttjønn fulgte jeg et tråkk som hadde retning mot kommunetoppen i Rollag, Storegrønut Sørøst. Jeg fikk snart se varden på toppen og da var det bare å gå rett på. Ypperlig terreng. På toppen måtte jeg nyte utsikten. Kan neppe bli bedre.
Rett nordvest kunne jeg se det høyeste punktet på platået, Storegrønut. En enkel spasertur. Stadig var jeg innom tråkk, men ingen gikk til toppen og derfor ble det mest å gå direkte mot toppunktet. Like fin utsikt her.
Fra toppen på Storegrønut gikk jeg ned på stien rett vest for toppen. Denne fulgte jeg sørover til parkeringen, med en avstikker opp på Tjønngrønuten.
Fra parkeringen tok jeg også en liten tur sørover til Daggrønuten. Nok en fin topp med utsikt i alle retninger.