"Peakbooktreff" på Store Trolltinden (31.08.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Store Trolltinden (1,788m) 31.08.2014
Visits of other PBEs Bruraskaret (1,550m) 31.08.2014
Frokostplassen (1,315m) 31.08.2014
Videopanorama fra toppen:

For andre gang denne uka hadde jeg satt kursen mot Romsdalen (!) og godværs-søndagen skulle brukes på Store Trolltind, samt rekognosering i Trolltindane. Starta fra Trollstigen, der man lett finner og følger stien østover og opp mot Stigbotnvatnet. Holdt på å glemme å fylle vann her, men det rant litt her og der videre også.

Et sikkert punkt på stien inn til Bruraskaret; den runder foten av Trollspiret. Ingen vits i å komme for høyt i flanken der...

Kom litt for høyt opp i ura inn mot Bruraskaret sammen med noen karer fra Drammen, og måtte ned 50 hm. Gikk deretter alene videre til Bruraskaret, og rett videre opp mot Store Trolltind.

Bruraskaret er passert - ser tilbake; for noen spir!

Et klyvepunkt med gulgrønn farge i renna her, ikke så utsatt: Gps 32 V 433909 6928944 ca 1750m.

Klyvepunkt i renna opp - like før toppen.

Deretter lett ur kort videre oppover, men merka at noen kom kjapt etter nedi renna. Rakk en filmsnutt på toppen før ei lyslugga jente dukket opp, med en mann fra Sjoa hakk i hel. Det viste seg etter hvert å være Martine og Geir Arne fra peakbook! Vi ble stående og snakke en stund, før jeg gikk videre og ned for å rekognosere mot Trollklørne.

Utrolig luftig og bratt ned nordegga fra toppen.
PB-treffet hadde liksom allerede starta...
Fra toppen mot Trollryggen (høyest til venstre) med Trollspiret litt i forkant av denne.

Skaret mot Vestre Trolltind må rappelleres; ca 30 m og det var frisk utsatt klyving for å komme seg ned til rappellpunktet med gps: 32 V 433772 6928955 ca 1710m.

Må ha tau for å forsere skaret mot Vestre Trolltind og Trollklørne...

Her var det stopp for min del, og jeg la veien om toppen igjen, da jeg hadde glemt å skrive meg inn i toppboka. Nå kom flere opp, og det viste seg å være nettkjenninger; Otto, JoSo, Eikås m.fl fra pb - snakk om sammentreff!

Igjen satte jeg kursen ned fra toppen, og tok en lang pause i Bruraskaret etterpå. Mange år siden jeg var her sist, gitt! Trivelige minner, og FOR ET VÆR! Bare så synd jeg ikke hadde fått med meg Jan-Petter og klatretau hit! I min nød fant jeg en liten pinakkel ganske nær Bruraskaret, og klyveklatret opp på denne; gps 32 V 434115 6928611 på 1620 m - høyden betviles. Tror dette er restene av Brura. Solid grad 2 klyving opp hit. Den som bare hadde hatt tau, kunne gjort mye moro videre opp mot høyre.

Klatret opp på denne vesle toppen, som jeg tror er restene etter Brura, som falt ned i 1940-åra.
Et perspektiv på Bruraskaret nok ikke mange har vært forunt; fra toppen av Brura. Knivskarp egg der nede!

Fulgte etterpå varding tilbake i ura, men denne gikk lenger ned. Altså er det åpenbart at det går minst to parallelle varda ruter i ura bok Trolltindane. Rekognoserte ved Frokostplassen, der det er flere steinheller som kan duge som campingplass ved klatring i Trolltindene - må prøve det neste gang!

Steinheller like ved Frokostplassen, finfin overnattingsplass under tak.

Slo etter hvert trivelig følge med Otto tilbake til Trollstigen. Ca 10 t på tur - mye rolig - i alle fall på returen. Men savnet av klatrepartner var svært stort i dag, Jan-Petter...!