Skala og Skolio, Mt Olympus (31.08.2014)  5

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Prionia (1,100m)
Endpoint Prionia (1,100m)
Ascents Skala (2,866m) 31.08.2014
Skolio (2,912m) 31.08.2014
Visits of other PBEs Spilios Agapitos (2,050m) 31.08.2014

På tur med kollegaer; Helen, Lill og Trond Olav til «Olympiatoppen». Vi er på prøvetur med mål om at alle i Teneo Data AS skal hit neste år. Et spenstig HR-opplegg :) Vi tok Ryanair til Thessaloniki lørdag morgen. Leiebil til Sun Beach hotell som ligger i Platamon, ca. 13 mil sør for flyplassen. Vi var framme i 2-tiden, tid til et besøk på stranda, bading og hyggelig middag med greske spesialiteter.

Søndag morgen kjørte vi opp til landsbyen Litochoro. Ikke mulig å få frokost på hotellet før avgang, så bespisning og kaffe tok vi på en nærliggende bensinstasjon. Helt ok løsning… mye bedre mat her enn på hjemlige steder av samme slag!

Fra Litochoro kjørte vi veien opp til der den ender i Prionia. Stor parkeringsplass og kafe som dog var stengt. Så var det bare å følge E4. Stien er meget god og forseggjort. I starten går vi gjennom løvskog som etter hvert blir blandet med furuskog. Furua er mektig helt opp mot 2 300 m, da overtar dvergfurua som kryper opp mot 2 500 m. Vakker og frodig natur.

Første stopp, etter 2 t og 20 m er på hytta Spilios Agapitos, Refuge A, på 2100 m. Stor og flott fjellhytte med varmmat og stor overnattingskapasitet. www.monutoplympus.gr. Sjefen heter Maria og svare velvillig på våre spørsmål om tidsforbruk og avstander. Her kan man også kjøpe en bra kart over området. Målestokk 1:25 000. Det er ganske stor trafikk her oppe. Vi har hørt «hei og godmorgen» på mange ulike språk! Fint med denne hilsekulturen :)

Lill, Helen og Trond Olav. Klar til avgang fra Prionia
Kafeen i Prionia. (Var stengt når vi dro ut i 9-tiden)
Mektige trær
Helen og Trond Olav ankommer hytta på 2 100m.
Kart over fjellmasivet og rute E4, samt beskrivelse av hyttene.
Plansje med de sentrale toppene. Stefani er en ren klatretopp,

Fra hytta følger vi E4 videre oppover. Sånn passe bratt slik at høydemeterne går fort unna, ingen utsatte partier eller klyving. Bare litt løst de siste hundre meterne opp til Skala på 2 866. Vi bruker 1 t og 50 min opp fra Refuge A. Turen hittil har foregått i tåke. Heldigvis letter den noe når vi kommer opp mot 2 400 m. Den driver rundt på toppene, i ene øyeblikket ser vi topper som etter få sekunder igjen er innhyllet i grått og hvitt. Hele tiden åpenbarer det seg slike nye flyktige synsinntrykk. Det er flott, men jeg kan tenke meg at en dag her i klarvær kan gi en helt fantastisk utsikt.

På Skala deler rutene seg. Til høyre, nordover, ligger Mitikas som med sine 2 918 m er den høyeste. Vi bestemmer oss for «å spare» denne til neste år når vi skal opp med resten av gjengen, og velger å følge E4-ruta motsatt vei opp til Skolio på 2 912 m. Det er kun en 20 minutters spasertur mellom Skala og Skolio. Det vi i ettertid synes tok mest på kroppen var turen ned igjen. 1 800 meter nedoverbakke bidro til flere dager med tiltagende verk i lårmuskulaturen. Burde nok hatt med staver. Inklusive pauser har vi vært ute i ca. 9 timer. Hadde vi tatt med Mytikas ville det forlenget turen med en time. Mange velger å ta turen over to dager med overnatting på Refuge A.

Frodig natur på ca. 2 200 m.
Partiet med litt løsere underlag. Fra ca. 2 600 til 2 800
Lill tar seg en fortjent hvil på Skala (2 866)
"Opp dit skal jeg neste år" :)
Innskjekk på Skolio, 2 912 m
Jeg er fornøyd med turen :) Skolio 2 912 m

Mandagen er viet til restitusjon på solseng i vannkanten, og med en halvtimes proff massasje av øm rygg og støle legger :) Hjem på tirsdag morgen med Ryanair til Rygge og hverdagen ;O

Vi har det bra på stranda også :)