Dyrhaugsryggen (29.08.2014)

Written by annesan77 (Anne Grethe Sandvik)

Ascents Midtre Dyrhaugstinden Nord (2,135m) 29.08.2014
Midtre Dyrhaugstinden Sør (2,134m) 29.08.2014
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 29.08.2014
Søre Dyrhaugstinden (2,072m) 29.08.2014

Dyrhaugsryggen

Vi bestemte oss for å ta oss en fridag, det var gode meldinger. Så fredagen ble til en fridag. Satte oss i bilen torsdag ettermiddag , og satte kurs mot Turtagrø. Planen var klar: Klatre opp Søre Dyrhaugstind, og traversere heile Dyrhaugsryggen.
Vi ankom Turtagrø om kvelden, så det var bare å sette opp teltet, spise litt mat og krype inn i soveposen, klare til tur neste morgen.

Turen opp til Bandet skulle gå greit, og vanligvis unnagjort på ca to timer. Idag brukte vi nok lenger tid. Vi tok nemlig ikke med stegjernene. Over snøfeltet var der deler med is, og nå innså vi at stegjernene hadde vært veldig greie å ha med seg. Det tok litt tid å skulle være så forsiktige.

Oppstigningen til Søre Dyrhaugstind er begynt. Her utsikt ned mot Bandet. Ganske kald vind og tåke her.
Og vi skal oppover, innsteget til klatreruta er ca en halv times tur fra Bandet. Det ble ikke noe flere bilder fra selve klatringen desverre. Det blåste så kaldt, at det viktigste var å holde varmen.
Her er vi endelig kommet på toppen, ganske så kalde. Men til vår store glede, er det mye varmere her oppe, vinden tok ikke så godt tak. Så etterhvert blir det bedre. Her utsikt fra Søre Dyrhaugstind og bortover ryggtraversen. Fint syn.
Godt å få av seg klatreskoene!!

Her er vi på den høyeste av de fire tindene, Store Dyrhaugstinden 2147 moh.
Dette var min første ryggtravers, og jeg fikk innse at det ikke var like lett å skulle bevege seg fort bortover ryggene. Det her trengs mer øving på!!