Høstens bretur - dag 2 (31.08.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Svellnosbreagrove klopp/bro (1,375m) 31.08.2014
Svellnosbrean 31.08.2014
Visa helårsbro (1,095m) 31.08.2014

Dag 2 av høstens bretur med TTF.

Dag 1

Etter en ukomfortabel natt i barneseng på Spiterstulen var vi klar for frokost i god tid før matsalen åpnet. Vi måtte dessverre konstatere at taulaget var redusert til 7 siden i går (en hadde vonde skuldre). Vi kunne derfor gå ned til ett bretau (60 meter) som ble gjort klar med løkker for innbinding før vi startet dagens tur.

Kjedelig å starte på samme sti som vi avsluttet med i går, men det gikk greit opp til brua over elva og derfra bratt opp til brekanten av Svellnosbreen.

Her ble breutstyret gjort klart men det var ikke trivielt å finne ut hvor vi skulle entre isen. Vi endte opp med å gå oppunder foten av høyde 1879 (Solskinnstoppen) og deretter rett ut på isen. Litt kronglete å komme seg over kanten og opp på mer flat bre men det løste seg greit.

Som den gentlemann jeg er hadde jeg tilbudt første posisjon i taulaget til andre i turfølget. Det førte til at 2 unge damer med relativt ferske brekurs bak seg ledet oss over hver sin etappe av dagens is/snø-flater. Turkoodinator gikk som nr. 2 og jeg som nr. 3 slik at vi kunne støtte eneren og bidra med gode råd, tips om vegvalg, kartlesing mm. Det ble nok et lærerik og fin dag for ferske bretravere. :-)

Guidene på Spiterstulen hadde sagt at "ingen" pleide å gå Svellnosbreen på langs om sommeren, men en av dem hadde vært et lite stykke opp dagen før. Vi ble anbefalt å følge nordre kant oppover for å unngå de værste sprekkene. Det var et godt råd og bare tung snøslush og etterhvert steikende sol holdt marsfarten nede oppover breen.

For å krysse over til Storjuvbreen hadde vi pratet om å klyve opp på høyre/østre side av Storjuvtinden. Det så ikke spesielt enkelt ut og vi tok derfor lunch- og tenkepause på salen mellom Storjuvtunden og de to sekundærtoppene i sør. Jeg inntok lunchen kjapt for å rekke en snartur bortpå S1 og S2 (bonus!). En av de andre hadde rekognosert vestflanken av Storjuvtinden og mente det så farbart ut. Etter lunch pakket vi derfor ned breutstyret og prøvde denne vegen. Litt kronglete start med passering av et par morenerygger, men etterpå var det som en spasertur i parken bortover siden og frem til sørkanten av Storjuvbreen.

Selv med en god del snø på breen så vi at det var mange og lange sprekker nedover, og det stemte... Vi fikk en lang, kald og treg tur fremover. Flere fall i sprekker der ihvertfall ett var av et slikt slag at det ville vært svært alvorlig uten tau. Vi fikk imidlertid opp den uheldige uten å sette igang redningsprosedyre. Eneren i taulaget var den letteste av oss alle noe som ikke var lurest under de rådende forhold. Men vi kom oss stadig i riktig retning og vegvalget vårt over breen viste seg å være godt.

Etter en bratt bakke litt over halvvegs nedover forsvant snøen og vi var nede på blåis. Nå ble farten satt opp til gangs og vi kom alle i varmen igjen. Landgang ble gjort et godt stykke før enden av breen, noe som førte til litt klyving på svaberg før vi var nede i dalen.

Tre av oss la av gårde i raskt tempo de 7-800 høydemetrene ned til Elvesæter. Derfra kjørte vi opp Leirdalen for å hente de to bilene som sto ved fredagens teltleir. Rask retur for å plukke opp de 4 damene og noen minutter før 23 var vi på veg nordover etter en lang og flott bretur i fjellet.

Det ble en kort natt til mandag men det blir bare en bagetell etter en så flott helg med artig og til dels krevende brevandring i meget godt selskap. Været var slik jeg ønsker det; stort sett oppholdsvær og ikke for mye sol.

Samme tur var planlagt i fjor men da satte rot i bestillinger på Spiterstulen en stopper og vi måtte finne andre alternativer. Endelig fikk vi gått denne ruten som kan anbefales for de som trives med lange dager på breen!

Jeg glemte av kamera hjemme så bildene er dessverre dårlige mobilbilder.

GPS-sporet er ikke helt komplett. Jeg var så giret på tur at jeg glemte å starte loggingen på morgenen. Dessuten var jeg tom for strøm et godt stykke over Storjuvbreen.