Høstens bretur - dag 1 (30.08.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Midtre Bukkeholstinden Vest (2,135m) 30.08.2014
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 30.08.2014
Svellnosbreagrove klopp/bro (1,375m) 30.08.2014
Visa helårsbro (1,095m) 30.08.2014

Høstens bretur med TTF endte i Jotunheimen etter flytting fra Svartisen. 8 personer etablerte teltleir rett ved vegen inn mot Leirvassbu rett ved Leirløyftgrove fredag kveld. Ikke flat plen akkurat men vi fant da OK plasser for alle teltene. Før vi tok kvelden ble en av de tre bilene kjørt ned og satt igjen ved Elvesæter.

Ser tilbake over Søre Illåbreen.

Ikke akkurat alpin start lørdag men vi kom da oss av gårde i OK tid. Starten på turen kan være tung nok for alle og enhver, da vi skal opp opp opp til Leirløyftet. Selv om sola var godt gjemt måtte vi raskt foreta lettelse i antrekk.

På toppen ble det tid til litt mat mens vi klargjorde tau og personlig breutstyr. Nedgangen på breen gikk greit uten bruk av tau, og etter en god stund var vi klar for å starte brevandringen. Jeg fikk æren av å lede laget hele dagen og satte ganske snart kursen mot foten av Midtre Bukkeholstind.

Vi gikk i land på sadelen mot Tverrbottindene. Her ble det tid til lunch før vi pakket ned breutstyret og tok sikte på toppen av Midtre Bukkeholstind. Her var det steinur helt til toppen men helt greit å gå. På toppen møtte vi snødekt mark for første gang, noe som gjorde turen ned på andre siden litt mer krevende. Litt knall og fall men ingen som skadet seg.

Straks ferdig med Bukkeholsbreen.

Vel nede ved Bukkeholdbreen etablerte vi taulag igjen for en kort etappe over til Bukkeholdbandet. Snødekt bre men veldig få sprekker å se her. Hadde et lite gjennomtråkk rett før bandet men bare en fot som gikk litt ned i sprekken.

Litt kinking mellom Bukkeholsbreen og Tverråbreen.

Bak banden ned mot Tverråbreen var det en bred sprekk som vi ikke kom oss over eller gjennom. Løsningen ble å klyve litt bort og ned på berget på nord/øst-siden av bandet. Tau var ikke nødvendig her.

Nå var vi klar for dagens lengste brestrekk og det mest utfordrende med mange sprekkområder og snødekt bre. Vi hadde tips om å holde oss til høyre på breen og følge kanten rundt Nordre Bukkeholdstind. Her møtte vi raskt sprekker som ikke lot seg passere og vi ble gående en del frem/tilbake og høyre/venstre, før vi la om kursen nesten rett nord for å komme ned den "foten" av breen vi egentlig hadde tenkt å unngå (den nordligste av de to). Dette gikk etterhvert greit men vi måtte stadig ut i tidkrevende manøvre for å komme oss vidre. Hadde et gjennomtråkk til nedover her, men også denne gangen bare en fot som gikk gjennom.

Etterhvert ble det svært bratt med mange brede sprekker og vi måtte komme oss av breen litt tidligere enn ønsket. Greit sted å gå i land, men klyving og omveg opp og rundt på berget før vi var nede i dalen.

Her er det fristende å følge breelva i bunnen av dalen men da kan man visst få problemer med å krysse elva fra Svellnosbreen. Derfor holdt vi høyden bortover lia for å finne primitiv bro over nevnte elv. Den er ikke så lett å finne hvis du ikke har vært her før men etter at en morenerygg er krysset på tvers kan du se etter to metallstolper som markerer brua (den er merket feil på kartet her på PB). En kraftig sti merket med varder kan lure deg for langt ned her, og da må du et godt stykke oppover igjen for å krysse elva (vi gjorde den tabben...). Etter at brua er passert er det kraftig sti ned til Spiterstulen.

Vi kom en drøy halvtime for sent til middagen på Spiterstulen men matsalen var over halvfull og vi fikk heldigvis våre middagstallerkener også. Etter middag ble det en kjapp dusj og litt sosialt samvær i peisestua før vi tørnet inn på de bestilte 4-mannsrommene. Vi hadde hatt en relativt lang dag og visste at neste dag kanskje ville bli enda lengre. :-)

Dag 2