Fottur i Skåbus nærområde (31.08.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Holsslåsetrin (1,015m)
Endpoint Holslåsetrin (1,015m)
Ascents Eldbjørshaugen (959m) 31.08.2014
Gråhø (1,157m) 31.08.2014
Skardfjellet (1,159m) 31.08.2014

Fottur mellom fjøsstellene sammen med Hans Thorvald. Kjørte til Skåbu, hvor vi først kjørte en bomtur opp i hyttefelt, før vi fant riktig vei opp til Holslåsetrin. Yr.no hadde spådd relativt pent vær idag, men gjennom Skåbu regnet det og da vi parkerte på Holslåsetrin var det tett tåke med null sikt. Gikk først på veldig godt råk opp på Skardfjellet. Av en eller annen grunn et usedvanlig sterkt råk. Virket til å være et flott toppunkt med stor sikteskive med utsikt i alle retninger, noe vi ikke opplevde i den tette tåka.
På vei opp så vi et skilt til Murudalssetrin, vi returnerte til dette, men dette viste seg å være et skiløypeskilt da intet råk gikk ut herfra. Etter litt trasking i terrenget fant vi imidlertid råket og fulgte dette til Murudalssetrin, og fortsatte opp på Gråhøa, hvor vi først var en tur bortom trigpunktet, før vi skrådde opp på toppunktet. Ikke særlig til topp, nærmest ei vidde. Raskt ned igjen til Murudalssetrin, hvor vi hadde en lengre stopp på Søre Aasmundstads vakre og koselige seter. Her lånte jeg utedoen, som var ulåst.
Herfra greit tilbake til bilen på Holslåsetrin. Burde vært et skilt der vi kom inn på råket mot Skardfjellet. Litt lettere vær mot slutten av turen. På nesten hele turen var vi omgitt av flokker med tamrein, dessuten skremte vi flere steder opp typer, et sted bortimot 20 stykker samtidig!
Turen var på 17.1 km og vi brukte 3.45 timer.
På tilbakeveien stoppet, vil like etter kommunegrensen mellom Fronskommunene, og jogget/gikk på traktorvei/godt råk til Eldbjørshsugen, med mast av et eller annet slag på toppen. Veldig bratt siste stykket. Småpent toppunkt med stup og god utsikt ned mot Olstappen, men nå begynte Arsenalkampen på tv og nærme seg faretruende, så det var å jogge raskest mulig tilbake til bilen, hvor det ble skifte av sko og sokker før vi kjørte hjem.
Vel hjemme fikk vi straks etter besøk av Sigrid som hadde vært på Vakkerlifjell. Hun hadde med seg en gammel fotoalbum hun hadde lånt av onkel Inge, så det ble et hyggelig kaffeslabberas, før sent fjøsstell ble etterfulgt av en enda senere middag. Straks etter sistnevnte måltid kom så Johannes hjem etter å ha avsluttet et års opphold i Førde, i morgen begynner han påny på jobb i Mjøsen.
Siste lille avstikker til Elbjørgshaugen var på 2.4 km, og vi brukte 18 minutter på turen.
Hele turen ble da på 19.5 km, og vi brukte 4.02 timer.